Zdolat Atlantik: Route du Rhum dál kraluje mezi transatlantickými závody

Autor: Helen Fretter (časopis Yachting World) 2.3.2023 Článek Skippers Club lock
Sólový závod Route du Rhum je jedním z nejtěžších, ale zároveň nejobdivovanějších offshore závodů na světě. Letošní ročník byl rekordní ve všech ohledech, jak uvidíte v reportáži Helen Fretterové. Těšte se na napínavé příběhy, zrádné počasí a nezdolné skippery.
Zdolat Atlantik: Route du Rhum, král mezi transatlantickými závody

Od té doby, co Mike Birch a jeho hbitý 39stopý trimarán Olympus Photo v posledních vteřinách prvního ročníku Route du Rhum v roce 1978 předstihli 69stopý monohull Kriter, se na posledních mílích transatlantické plavby štěstí obrací. Každý kapitán, který se letos blížil do cíle, se ohlížel přes rameno a věděl, že i zdánlivě bezpečný náskok se může rozplynout v lepkavém horku a bezvětří.

Tentokrát to byla Pip Hare, kdo se ocitl v pasti. Když připlouvala na Guadeloupe na 10. místě, provedla několik závěrečných halz, aby dostala Medalii do kontrolní pozice, a pak zaparkovala pod útesy a nechala se unášet rychlostí 2 uzlů, zatímco Romain Attanasio a Sébastien Marsset proplouvali kolem.

Flotila

Guadeloupe. Ráj v Karibském moři, plný tropických lesů protkaných vodopády. Ostře kontrastuje s listopadovým chladným sluncem severní Francie, kde se před startem flotila Route du Rhum schovává pod starobylými hradbami města Saint-Malo před atlantickými vichřicemi. Dojezd na Guadeloupe je odměnou za překonání jednoho z nejsložitějších transatlantických přejezdů.

Tento ostrovní ráj je lákavý, ale zároveň klame. Po „příletu" v severovýchodním pasátovém větru musí posádky točit kolem západního motýlího křídla Guadaloupe a obkroužit ostrov Basse Terre, jehož hustě zalesněné útesy vrhají větrný stín na rozhodující míle závodu dlouhého 3 500 mil.

Legendární Route du Rhum založil Michel Etevenon v roce 1978. Trasa křižuje Atlantský oceán a měří okolo 3542 mil. Vyplouvá se ze Saint-Malo v Bretani, cílem je Pointe-à-Pitre na ostrově Guadeloupe v Malých Antilách. Traťový rekord, který mimochodem letos padl, vytvořil v roce 2014 Francouz Loïck Peyron, který závod absolvoval za 7 dní, 15 hodin, 8 minut a 32 sekund. Velké osobnosti jachtingu, profesionální i amatérské, se každé čtyři roky setkávají, aby okusily "kouzlo Rumu". A právě zde se odehrály některé z nejneuvěřitelnějších příběhů oceánských závodů.

Guadeloupe

Tento ostrovní ráj je lákavý, ale zároveň klame

Legendární výzva

Nejprve se ale musíte dostat na Guadaloupe. Legendárnost Route du Rhum kromě cíle podtrhují další dva faktory. Prvním z nich je jedinečná flotila – její velikost, rozmanitost a kvalita. Letošní rekordní účast 138 lodí představovala neuvěřitelnou přehlídku námořního jachtingu.

38 lodí ve třídě IMOCA 60 bylo podlle našich výpočtů vůbec nejvíce v historii této třídy. Ve flotile Ultime bylo 8 leviathan-scale trimaránů, bylo tu 55 lodí třídy 40 a 8 lodí Ocean 50, zatímco ve třídách "Rhum" se představily některé z nejznámějších lodí a zároveň skipperů ze světa jachtingu.

Druhým faktorem je pověst závodu jako “demoličního dostihu”. Poté, co kapitáni opustí zdánlivě chráněné přístavy v Saint-Malo, musí okamžitě čelit nejhoršímu listopadovému stavu Biskajského zálivu – valícím se tlakovým nížím, rozbouřenému moři a silnému protivětru. V prvních dnech této transatlantické klasiky byly mnohokrát zdecimované celé flotily.

Loď Gitana 17 na startu závodu Route du Rhum

Loď Gitana 17 na startu závodu Route du Rhum

Děsivá předpověď a první incidenty

První informace naznačovaly, že letošní závod bude podobný. S děsivou předpovědí větru o síle 40 uzlů s nárazy 50 uzlů doprovázeného 7metrovými vlnami. Organizátoři závodu moudře drželi flotilu tři dny na břehu, a nakonec odstartovali ve středu 9. listopadu.

TIP Počasí je dynamické a výkyvy častější i v Evropě. I proto je důležité sledovat předpověď pečlivě. Podívejte se, kde hledat nejlepší informace a jak zjistit varování včas.

Nejhorším podmínkám se sice podařilo vyhnout, ale i tak je to risk, ke kterému nevyhnutelně dojde, když pošlete přes oceán 138 precizně vyladěných závodních strojů – některé sotva vyjely z haly, jiné mají nové posádky.

Jako první odstoupil britský kapitán Sam Goodchild, který měl ve třídě Ocean 50 velkou šanci, když se mu před startem porouchala pedestalová vinšna na lodi Leyton a zasáhla mu ruku a obličej. Sam byl z trimaránu odvezen v medi-vaku a musel odstoupit.

Dvě lodě IMOCA se srazily: Ollie Heer (Oliver Heer Ocean Racing) a Kojiro Shiraishi (DMG MORI Global One) se srazili pravobok-levobok, když se blížili k bóji Cape Fréhel. Shiraishi uznal vinu a spolupracoval s Heerovým týmem na jeho návratu na vodu a restartu.

V průběhu závodu přibývaly zprávy o incidentech:

Damien Seguin na IMOCA Apicil Group se v Biskaji srazil s nákladní lodí a přišel o stěžeň;

Louis Burton na lodi Bureau Vallée také přišel o svou takeláž;

skippera lodi Ocean 50 Thibauta Vauchela-Camuse vyzvedla záchranná loď, potom co byl ve vedení a jeho loď se převrátila;

veterán Vendée Globe Jean-Pierre Dick, který plul ve třídě Rhum Mono, zachránil svého kolegu Brieuca Maisonneuvea poté, co se Maisonneuveův katamarán Marsaudon ORC 50 převrátil;

Erwan Thibouméry byl vytažen ze svého katamaránu Nigel Irens těsně předtím, než loď najela na španělskou pláž.

Užitečný nástroj pro Sam Daviese; Alan Roura potřebuje nepromokavé oblečení

Užitečný nástroj pro Sam Daviese; Alan Roura potřebuje nepromokavé oblečení

A pak, 13. listopadu vybuchla IMOCA 60 Nexans - Art & Fenêtres Fabrice Amedea.

Skippers Club
lockPrémiový obsah

Pro odemčení celého článku je nutné být členem Boatsafe Skippers Clubu.

Více informací

Již jste členem? Přihlaste se zde a čtěte dál.