5 zlatých pravidel manévrování na motor

Autor: Daniela Jírová 9.2.2024 Článek Skippers Club lock
Chcete lépe porozumět manévrování s jachtou na motor? Zkušená instruktorka jachtingu Rachael Sprot, která pořádá i expediční plavby, vás seznámí s nejdůležitějšími pravidly, která vám pomohou bezpečně zvládnout přístavní manévry i v těsné marině.
5 zlatých pravidel manévrování na motor

Když je přistání provedené dobře, působí to skoro jako černá magie. Až když jsem se stala instruktorkou, uvědomila jsem si, že se dá rozdělit na několik klíčových zásad. Nazvala jsem je "10 zlatých pravidel ovládání lodi".

Dobré zvládnutí manévrů vychází ze dvou předpokladů:

1. pochopení jízdních vlastností lodi

2. pochopení vnějších faktorů, které manévr ovlivňují

V tomto článku se podíváme na to, jak si manévrování usnadnit využitím jízdních vlastností lodi.

Pravidla jsem kdysi napsala převážně z pohledu těžkovýtlakové jachty s úzkou zádí a rovnou hřídelí (shaft-drive místo sail-drivu). Tomuto profilu odpovídala většina velkých jachet, které jsem v posledních deseti letech kormidlovala, například Clipper a Challenge.

Design jachet se ale značně posunul. Nedávno jsem si proto uvědomila, že pravidla je třeba aktualizovat. Sail-drive, dlouhé vodorysky, příďové propelery a vysoké horní boky trupu jsou nyní standardem, navíc se stále častěji setkáváme se dvěma kormidelními listy.

Společnost Flexisail, která provozuje flotilu moderních cruiserů, mi v zimě laskavě zapůjčila klíče od lodi Varvassi (Hanse 418), abych tato zlatá pravidla zdokonalila.

Pravidlo 1: Pomalu je profi

Pravidlo číslo jedna pro ovládání lodi (zejména na velkých jachtách): pokud se všechno kazí, kazte to pomalu.

Při rychlosti 1 kt pravděpodobně nenapácháte velké škody. Při 3 kt se věci prodraží. Jsou chvíle, kdy je zapotřebí zvýšit výkon, a ten je při správném použití důležitým nástrojem. Panické otáčky však mohou způsobit více problémů, než kolik jich vyřeší.

Pokud máte pochybnosti, udělejte krok od plynu a vezměte si fendr –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ plyn používejte jen k udržení pomalé kontroly.

Minimální rychlost je u těžké lodi, která si razí cestu, zásadní. Jakmile se loď rozjede, lze mnoho manévrů provádět na neutrál. Hanse 418 však nedržela směr tak, jak jsem očekávala, takže jsem musela být důraznější na plyn, abych ji udržela v pohybu i zastavila.

Rachael za kormidlem

Při manévrování ve stísněných prostorech jezděte co nejpomaleji –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ věci se pak kazí pomaleji a máte více času na nápravu

Pravidlo 2: Kormidlujte

Předchozí pravidlo zároveň vyvažuje pravidlo 2: že je třeba neustále kormidlovat. Kormidlovat můžete, když voda proudí přes kormidelní list. Toho dosáhnete dvěma způsoby a já je nazývám typ 1 a typ 2.

Typ 1 vzniká, když vás vítr nebo motor aktivně ženou vodou, a tím pádem přes kormidlo proudí voda.

Je mimochodem snadné zapomenout, že vítr můžete využít k pohonu i bez zvednutých plachet. Pokud přistáváte po větru (případně po proudu) nebo potřebujete plout dál, nemusíte mít ani zařazenou rychlost, abyste dosáhli řízení typu 1.

Řízení typu 2 vzniká, když jde krátký a silný proud vody z vrtule přes kormidlo (tzv. prop wash), zatímco loď stojí. Jedná se o účinnou techniku pro ostré zatáčky, kdy potřebujete ovládat směr lodi, aniž byste urazili nějakou vzdálenost.

Na lehčí lodi, jakou je Hanse, je řízení typu 1 efektivnější než řízení typu 2. Za jízdy bylo kormidlo Varvassi s velkým poměrem stran mimořádně účinné. Reagovalo jak vpřed, tak vzad. Reakce při zvýšení výkonu však byla menší. To je pravděpodobně způsobeno sail-drivem, který má vrtuli dále od kormidla a vytváří zpoždění mezi akcí a reakcí.

Mám také podezření, že profil kormidla s vysokým poměrem stran ("high-aspect spade"), ačkoli výkonný, nemůže "zachytit" tolik proudu vytvářeného vrtulí. Nejsem hydrodynamik, ale zdá se, že široká kormidla typu "barn door" ("vrata od stodoly") tento tah využívají lépe. Zdálo se mi, že řízení typu 1 je u této moderní konstrukce lodi mnohem účinnější než řízení typu 2.

Přistání jachty u mola

Prop wash - proud vody, který jde od lodního šroubu přes kormidlo, zatímco loď stojí, způsobuje kormidlovatelnost "typu 2"

Dva kormidelní listy

Pokud má loď 2 kormidelní listy, je téměř nemožné dosáhnout řízení typu 2 (prop wash). Lodní šroub posílá vodu přímo mezi obě kormidla, a ta je zcela míjí. Budete muset udržovat loď v rychlejším pohybu, abyste si udrželi řiditelnost, a předvídat, co loď udělá, dokud kormidla nezískají ovladatelnost.

Loď se dvěma kýly

Chcete podrobnější návod, se kterým zvládne bezpečné přistání hravě i začátečník? Podívejte se na náš článek Přístavní manévry krok za krokem.

Pravidlo 3: Nejdřív zařaď, pak řiď

Jednou jsem zaslechla instruktora vodních sportů, jak trénuje teenagery na gumáku. "Řiď, pak zařaď, Henry!" vykřikl (příliš pozdě), když vplouvali do hromady malých plachetnic.

Henry se tvářil zklamaně, ale ukázal, že RIBy a jiná plavidla s závěsným pohonem fungují opačně než většina plachetnic. U výtlačných lodí s kormidly platí pravidlo: nejdřív zařaď rychlost, pak kormidluj.

Ve stísněném prostoru se počítá každý centimetr a dodržování tohoto jednoduchého pravidla správného načasování "přináší zisk". Na těžké výtlačné jachtě nejprve přeřaďte z předního na zadní chod (nebo naopak), ale způsob řízení měňte až poté, co se loď skutečně rozjede a voda začne proudit přes kormidlo požadovaným směrem.

Skippers Club
lockPrémiový obsah

Pro odemčení celého článku je nutné být členem Boatsafe Skippers Clubu.

Více informací

Již jste členem? Přihlaste se zde a čtěte dál.