Jachting s dvoučlennou posádkou. Tipy, jak na halzu s genakrem od Pip Hare

Autor: Pip Hare (pro časopis Yachting World) 3.2.2023 Článek Skippers Club lock
Short-handed posádky, které efektivně zvládnou lodě všech velikostí, dávno nejsou výjimkou. Britská jachtařka a účastnice Vendée Globe Pip Hare se dělí o tipy, jak manévr provádět úspěšně, jak minimalizovat riziko a zlepšit techniku.
Jachting s dvoučlennou posádkou. Halza s genakrem s tipy od Pip Hare

Halzování genakru ve dvou je náročné. Loď pluje rychle, kritické je načasování manévru a potýkáme se s velkým zatížením. Podíváme se teď proto na techniku bezpečné vnitřní halzy, která funguje v jakémkoli větru a na lodích všech velikostí.

Manévr si projdeme krok za krokem a můžete se na něj podívat i na videu.

Co je vnitřní halzování (Inside gybing)?

Vnitřní halzování je způsob, kdy zadní roh genakru (clew) prochází mezi předním lemem genakru a předním stěhem/rolfokem. Je to metoda, která funguje na lodích s výjimkou těch s velmi krátkým bowspritem. Sama tuto techniku používám při sólovém halzování své 60ft IMOCA Medallia.

Pip Hare na lodi

Je lepší pro tento manévr nepoužívat autopilota. Zde kormidelník přitáhne vozík do návětří, zatímco trimer ovládá otěže genakru.

Jedním z největších rizik při halze s dvoučlennou posádkou je, že se genakr "sklápí a motá" (do tvaru sklenice na víno/karamely). Buď se hlava (head) genakru otáčí kolem předního lemu, nebo se celý genakr omotá kolem předního stěhu (popř. rolfoku).

To se obvykle stává, když je málo napnutý na otěžích a/nebo vyvlaje dopředu, což umožní hlavě genakru "odputovat" a způsobit zmatky. Když otěže obsluhuje jen jeden člověk, bude trvat dlouho, než nasadí novou otěž – zamotání genakru je tedy velkým rizikem.

Jaký je princip tohoto způsobu halzování?

Cílem je udržet v hlavě genakru neustále pozitivní tlak. A to tak, že genakr před halzou přitáhnete k návětrné straně. Kormidelník zajišťuje, aby hlava byla vyfukována do závětří, zatímco trimer táhne zadní (otěžový) roh do návětří. I když trimer musí dát otěže na vinšnu a tahat, kormidelník by měl být stále schopný zabránit zamotání plachty.

Popsaná metoda vyžaduje cvik, trpělivost a sebedůvěru, ale je to technika, která funguje za každého větru. Pojďte se podívat na podrobný návod, který vám pomůže ji dobře zvládnout.

Skippers Club
lockPrémiový obsah

Pro odemčení celého článku je nutné být členem Boatsafe Skippers Clubu.

Více informací

Již jste členem? Přihlaste se zde a čtěte dál.