Jak vyřešit ucpaný fekální tank na lodi

Autor: Daniela Jírová 18.11.2021 Článek
Ucpaný fekální tank dřív nebo později potká většinu jachtařů. Stačí plavba s dětmi nebo s nezkušenou posádkou a 150 eur je v... nenávratnu. Přitom není těžké tank uvolnit a vyčistit. Poradíme, jak jednoduše na to!
Jak vyřešit ucpaný fekální tank na lodi

Někteří skippeři trpí obavami z ucpaného WC, které hraničí až s fobií. Není čemu se divit – plavba v 8 lidech bez funkčního WC a s páchnoucím tankem nebo dokonce s nutností záchod rozebrat, není úplně lákavá. A částku 150 až 200 eur, kterou si charterovka strhne, navíc nekryje ani pojištění kauce.

Proč se fekální tank ucpává?

Velké množství toaletního papíru, vlhčené ubrousky a další hygienické potřeby nenesou vinu samy. Potrubí ze záchodu do tanku a z tanku do moře bývá totiž velmi tenké a navíc je často zanesené (vodní kámen, papír...), proto se tak rádo ucpává i při běžném provozu.

A jak ucpaný fekální tank obvykle odhalíte?

1. Odpad začne přetékat odvzdušňovacím ventilem, který je umístěný nad hladinou. A to ucítíte. A když ne, tak někdo z posádky určitě :).

2. Nejde vyčerpat záchod. Prostě pumpa takřka nejde stlačit a obsah záchodu zůstává v záchodu.

3. Otevřete vypouštěcí ventil na volném moři a pod lodí se neobjeví hnědý obláček.

Toaletní papír zavěšený na lodi

Pokud ale máte k dispozici hadici a přívod tekoucí vody, máte úplně vyhráno a můžete se pokusit tank uvolnit. Jak jednoduše na to?

7 kroků k uvolnění ucpaného fekálního tanku

1. Ideální je nedělat tuto práci v marině, pokud to je nutné, tak si vyberte odlehlé místo.

2. Otevřete ventil fekálního tanku. Protože je ucpaný, nic z něj do moře vytékat nebude.

3. Připravte si hadici a na člunu doplujte k výpusti/přírubě, kterou je fekální tank vyvedený do moře. Obvykle je tak 30 cm pod hladinou, takže je možné do ní hadici zasunout ze člunu.

4. Hadici zasuňte tak hluboko, jak to jen jde. Označte si, jak moc jde zastrčit, pak ji vyndejte a omotejte ji stříbrnou nebo elektrikářskou páskou tak, aby hadice v přírubě těsnila. Pak hadici zastrčte zpět do příruby a snažte se ji dokonale utěsnit.

5. Jednoho člověka postavte ke kohoutku s vodou, kde je hadice zapojená, a druhého k uzavíracímu ventilu fekálního tanku. Hadici pevně držte, aby voda neprotékala do moře.

6. Pusťte vodu. Tlak vody obvykle uvolní ucpaný obsah a vrátí ho zpět do tanku, který je třeba včas uzavřít, aby obsah nevytékal do moře.

7. Nastartujte, (zkontrolujte, zda vám pod lodí nevedou lana) a zařaďte zpětný chod. Případné nečistoty rychle rozptýlíte.

Pokud máte štěstí, obejde se vše bez ztráty kytičky. Dejte si ale velký pozor, ať nedopadnete jako Jirka na jedné z dětských plaveb. Jedna z posádek se až v přístavu přiznala, že na jejich Sun Odyssey 43 DS je tank ucpaný, a tak se Jirka ochotně nabídl, že tank uvolní….

“Zastrčil jsem ze člunu hadici do příruby pod vodou a pevně jsem přitisknul omotávkou na hadici k přírubě tak, že jsem ji dokonale utěsnil. Pak jsem zavolal na molo: “Pustit vodu!”. Cítil jsem, jak voda zabublala v hadici, a slyšel jsem, jak vzduch bublá ve fekálním tanku. A pak jsem ucítil, jak část obsahu fekálního tanku tlačená vodou z hadice jako pístem vystříkla odvzdušňovacím ventilem asi metr nad mými zády. Část páchnoucího obsahu velmi elegantním obloukem dopadla na moje záda, stekla po mém bílém tričku na čisté kraťasy a během okamžiku mne zařadila do kategorie páchnoucích fekálníků.

Znechuceně jsem vyškubnul vodovodní hadici z příruby a fekál začal prudce vytékat do čisté přístavní vody. Moře se zabarvilo do hněda a já jsem zařval: „Zavřít fekální tank!“. Pavel v koupelně bleskurychle zavřel ventil a hnědý flek se přestal zvětšovat. Nenápadně jsem stříkal vodu z hadice po hnědé skvrně a rozháněl jsem ji dále od lodi. Za chvíli zmizela.

Fekální tank byl uvolněný a já páchnul jako fekál. Vylezl jsem na palubu a potkal jsem Janu, která, když jsem ji míjel, znechuceně ustoupila a zeptala se, proč tak děsně páchnu, a podotkla, že smrdím ještě víc, nežli obvykle :(. Řekl jsem jí něco o svém novém speciálním deodorantu a odebral jsem se do sprch.”

Mimochodem, na ucpaný fekální tank jsou charterovky háklivé. Věnujte proto jeho kontrole pozornost už při přebírání lodě. I když vypadá jako prázdný, mohla předchozí posádka tank jen vyčerpat a ucpání neřešit. Jeho průchodnost můžete zkontrolovat pomocí jaru, který do záchodu nalijete. Je to neekologické, ale pokud je tank průchodný, uvidíte při vyčerpávání tanku bubliny v moři u vypouštěcí příruby.

Waste tank
Jak odpad u záchodu na lodi funguje a co by měl vědět každý začínající jachtař?

Veškerý odpad (splašky z WC, často i odpadní voda) odchází na lodi do fekálního (waste) tanku. Na většině jachet je tento tank umístěný nad čarou ponoru. Pokud je ventil pod tankem zavřený, odpad zůstává v tanku (odkud je nutné ho při naplnění vyčerpat nebo vypustit). Pokud je ventil otevřený, vytéká odpad přes tank výpustním ventilem rovnou do moře.

Pro pořádek ještě dodáváme, že tank musí být vždy zavřený v oblasti do 10 NM od pobřeží, což zejména v Chorvatsku řada jachtařů, ale i charterovek bohužel nerespektuje. A praticky to ani není možné, protože se tam málokdy plavíte dále než 10 NM od břehu. Vypouštějte tedy fekální tank alespoň co nejdále od břehu a nikdy ne v přístavu nebo na kotvě v zátoce.

Pokud máte na lodi elektrické WC, máte o trochu jednodušší život, protože se tak často neucpává. Ale i u elektrického WC platí, že se do něj nehází nic jiného, než co projde trávicím traktem. A i v tomto případě je nutné upozornit posádku na to, že žádné pecky se nepolykají (ani třešňové nebo olivové – z melounu nevadí:), neboť tvrdá pecka dokáže zničit vrtulku macerátoru odstraňující obsah záchodu. A nejenom, že vám elektrický záchod přestane fungovat, ale jeho oprava je poměrně drahá.

Záchod na lodi

S ucpaným fekálním tankem vám nepomůžeme, ale se vším ostatním ano. Ať už půjde o nepovedený přístavní manévr, silný vítr, který způsobí najetí na skálu či molo a odření nebo utopenou kotvu, umíme to zkrátka vyřešit. Přečtěte si, co všechno kryje pojištění kauce Boatsafe.

Chci si vybrat pojištění

Chcete si přečíst další články o jachtingu? Pokračujte na náš jachtařský blog.