Kdo nese odpovědnost za škodu na lodi utržené z bójky a jak utržení předejít?

Autor: Daniela Jírová 17.2.2022 Článek
Vyvazování lodi k bójce je oblíbenou volbou řady jachtařů a často bójce důvěřují víc než kotvě. Vyplatí se to? A kdo nese odpovědnost za škodu, pokud se vyvázaná loď utrhne? Dozvíte se v článku, kde také poradíme, jak utržení zabránit.
Kdo nese odpovědnost za loď utrženou z bójky a jak utržení předejít?

Bude vyvázaná loď na bójce držet nebo ne?

Základní otázka každého jachtaře. Však také na bójku přivazujeme loď v miliónové hodnotě a dáváme jí všanc své zdraví i životy. Pokud se loď utrhne, nemá posádka často čas ani šanci zareagovat a následky najetí na břeh nebo skály mohou být tragické.

Není to jen plané strašení, asistenční služba SeaHelp dle svých slov v sezóně vyjíždí k utrženým a uvíznutým lodím opravdu často. A právě vadné bóje jsou podle SeaHelp jednou z hlavních příčin uvíznutí. Proto je opatrnost při výběru bójky rozhodně na místě.

Kdo nese odpovědnost za škodu?

Je to provozovatel bójového pole nebo skipper? Podle organizace SeaHelp je v Chorvatsku toto téma v "šedé zóně" a v právním sporu bývá rozhodováno k tíži skippera. A i naše zkušenost to potvrzuje. Provozovatelé odmítají převzít odpovědnost, a to i při vlastní nedbalosti. Ta by se v případném sporu samozřejmě těžko prokazovala a je i otázkou, zda by byl provozovatel schopný škodu uhradit.

I když s tím nemusíme souhlasit, v Chorvatsku zkrátka provozovatel bójového pole reálně nenese za škody, způsobené tím, že se bóje utrhne, žádnou odpovědnost. V Chorvatsku se navíc objevují i nepovolená pole.

Loď na bójce

Betonový blok a uchycení bójky je tu krásně viditelné

Jak bójka vypadá pod vodou a proč se může utrhnout?

Většina bójí v Chorvatsku je ukotvena silným lanem nebo řetězem k betonovému bloku.

Starší bloky váží asi 700 kg, pod vodou se zátěž zmenšuje na polovinu. Kotevní síla tak končí pro 12m jachtu v síle větru 8 Bf, pro 15m už v 7 Bf. Bóje už vydržely mnohem silnější vítr, ale také každý rok vidíme lodě utržené ve větru mnohem mírnějším. A to se pořád bavíme o správně uchycené a nepoškozené bójce.

Dobří provozovatelé se teď naštěstí snaží již používat dvojnásobné, až 1,5tunové bloky, případně bloky navzájem propojují řetězem. To už je jistota, že se nehnou.

Bójka

Jak vypadá bójka pod vodou?

Proč se bójka nebo loď můžou utrhnout?

Občas lze natrefit na starší povalené bloky, kdy se lano předírá o ostré betonové hrany, a utržení je jen otázkou času.

Některé bójky jsou neudržované, a tak se v praxi stále setkáváme se zrezlými vázacími oky, předřeným lanem, poškozenými úvazy a někdy i s nevyhovujícím ukotvením.

TIP Jak si vybrat ideální bójku na vyvázání lodě?

Při připlouvání si vyberte takovou bóji, která leží na hladině. Ta, která "stojí", má příliš krátké lano k bloku. Nepůjde moc nadzvednout a špatně byste chytali lano do oka pod bójí.

Jak zabránit utržení lodě z bójky?

1. Nikdy bójce slepě nedůvěřujte

Pokud je to jen trochu možné, přesvědčte se před každým vyvázáním o stavu bójky na vlastní oči. Překontrolujte lano, ocelové oko pod bójí, a pokud možno i uchycení k betonovému bloku. Ne každý provozovatel bójového pole ho udržuje v dobrém stavu, i vzhledem k mizivé odpovědnosti.

A nemusíte být hned vyznavač freedivingu. Pokud není blok umístěný ve velké hloubce, snadno se na dohled potopíte i s běžnou výbavou.

TIP

Pokud plujete v chladnějším období nebo se nechcete koupat, využijte kameru na tyči (např. GoPro) a prozkoumejte stav bójky pomocí kamery.

Bójka pod vodou

2. Pokud čekáte horší počasí, připravte se

Držte hlídky, když se počasí zhorší, zapněte si přístroje a nastartuje motor, ať jste připravení odplout. Případně raději odplujte na volné moře a přečkejte nepříznivé počasí tam.

Utržená bójka totiž může napáchat škody, i když jste připravení. Letos v srpnu jsme například řešili utrhnutí u ostrova Kaprije, kde bójka vytrhla i kolejnice kotvy a kotva se pak nekontrolovaně zasekla do lodi.

3. Vyvazujte se správně a na dvě lana

Uvazujte se vždy na ocelové oko pod bójí a ideálně na dvě lana, přičemž každé z nich se vrací vždy na stejný vazák. Vzdálenost vazáku od bóje by měla být 2 až 3 metry, aby v nezatíženém stavu bóje ležela na hladině a nevisela ve vzduchu na vyvazovacím laně.

4. Sledujte počasí

A vybírejte si takové kotviště, kde budete před očekávaným větrem dobře krytí.

5. Zjistěte si informace

V jachtařském průvodci Jadranem - 888 přístavů a zátok najdete u většiny bójí podrobné informace (v jakém větru je vhodná, jaká je cena za vyvázání, případně aktuální stav).

Loď vyvázaná na bójce

Pokud je bójka v dobrém stavu, je vyvázání dobrou volbou

Co je ještě dobré vědět o bójových polích v Chorvatsku?

Občas se kotvící jachtaři dostanou do konfliktu s provozovateli bójí. Je proto dobré vědět, že oficiální bójové pole je vymezené a kotvení bez poplatku je možné minimálně 150 metrů od bóje.

Brzy na jaře nebo na podzim se může stát, že připlujete na místo, kde má být bojové pole, ale bóje tam nejsou. Tam se pak můžete potopit na dno a protáhnout si své vlastní lano ke kotevnímu bloku a zpět na loď. Tomuto lanu pak můžete věřit.

Existují i místa s kombinovanými způsoby stání na bóji. Například zátoka Brbinj na Dugim otoku, kde se vyvážete přídí na bóji a zádí na mooringové lano vedoucí od bóje směrem na břeh. Nebo na Lastovu v přístavu Zaklopatica, kdy se lodě vyvazují na jednu bóji přídí a ona druhou zádí.

Pokud byste se z bójky utrhli a došlo ke škodě na lodi, tak se můžete spolehnout na pojištění kauce a v případě zranění nebo újmy posádky i na pojištění odpovědnosti skippera. A s nesnázemi na moři, odtahem nebo stažením při nasednutí pomůže i asistence na moři SeaHelp.

Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu!