Kdy volat MAYDAY a kdy PAN PAN? Podívejte se na videa, jak vypadá nouzové volání vysílačkou v praxi

Autor: Daniela Jírová 12.11.2021 Článek
Mezi jachtaři se občas rozhoří plamenná debata o tom, kdy už volat MAYDAY a kdy se spíš hodí PAN PAN. Připomeneme nejdůležitější pravidla a ukážeme i dvě videa přímo z moře.
Kdy volat MAYDAY a kdy PAN PAN?

Hned na úvod je dobré říci, že hranice mezi voláním MAYDAY a PAN PAN je velmi tenká a vnímání bezprostřednosti ohrožení života je často subjektivní. Ukážeme si proto základní pravidla, příklady využití a na závěr i dvě videa s voláním přímo z moře.

Jak se rádio zprávy liší a jakou mají prioritu?

Většina jachtařů má kurz VHF už dávno za sebou, a tak neškodí si na úvod připomenout základní pravidla, podle kterých se rozhodujeme.

1. MAYDAY (tísňová zpráva – Distress)

na kanálu 16 a vysílání má nejvyšší prioritu

osoba nebo loď je ve vážném a bezprostředním ohrožení, ohrožení života

2. PAN PAN (pilnostní zpráva – Urgency)

na kanálu 16 a vysílání má druhou nejvyšší prioritu (po MAYDAY)

osoby a loď nejsou v bezprostředním ohrožení, ale vyžadují asistenční pomoc

3. Sécurité (bezpečnostní zpráva – Safety)

na kanálu 16

zprávy, které se týkají bezpečnosti plavby (plovoucí objekty, meteo výstraha)

4. Rutinní volání

kanál 16, pak přechod na pracovní kanál

zpráva s nejmenší prioritou (např. žádost o radio check)

VHF na lodi

A kdy tedy volat MAYDAY a kdy PAN PAN?

Jak už zaznělo, hranice mezi oběma voláními je tenká. Klíčové je, zda máte situaci pod kontrolou a zda dochází k bezprostřednímu ohrožení (osob nebo lodě).

1. Neovladatelná loď s poškozeným motorem i plachtami, která se ve větru těsně zmítá u skalnatého pobřeží bude volat MAYDAY, pokud by ale stejná loď byla na otevřeném moři a byla snášená od pobřeží, zvolí pravděpodobně méně naléhavé volání PAN PAN.

2. Když na Jadranu dojde k MOB (pád přes palubu) a nejsme schopni dotyčného najít, má vestu a moře má 25 stupňů, tak voláme PAN PAN – jeho život není bezprostředně ohrožen. Pokud ale dojde k MOB na jaře, kdy má moře 12 stupňů, a my ho nemůžeme najít, je jasné, že dlouho nepřežije, proto voláme MAYDAY.

Útesy na moři

V případě, že očekáváte, že byste se mohli brzy dostat do tísňové situace, ale ještě v ní bezprostředně nejste, určitě je dobré odvysílat PAN PAN. Navážete spojení, popíšete povahu možné tísně, ujistíte se, za jak dlouho by mohla být pomoc na místě, a se záchrannou službou se domluvíte na tom, jestli vyplují nebo ještě počkají, jestli situaci vyřešíte vlastními silami. Vy se tím uklidníte a na záchranné stanici budou mít představu o tom, co by mohlo následovat. A mohou vám také vhodně poradit.

A jak vypadá nouzové volání v tísni v praxi?

Většina rekreačních jachtařů vysílačku aktivně nepoužívá a má z použití strach. Problémem je i jazyková bariéra podpořená podmínkami, ve kterých komunikace probíhá – šum ve vysílačce, hluk na lodi a stres. Je proto ideální si krizovou situaci vyzkoušet nebo si komunikaci prohlédnout na videu. Ukážeme vám dva příklady volání PAN PAN i s rozborem situace.

1. Nefunkční motor a neovladatelná loď v bezvětří s proudy

Delší a zajímavé video s pilnostním voláním PAN PAN zveřejnil Juho. Může být ukázkou, jak by se takové situace měly komunikovat a řešit. Celý problém, který plavidlo Artika mělo, Juho do podrobna rozebírá.

Samotné volání PAN PAN, včetně problémů se spojením a s komunikací se SAR uvidíte mezi 3. a 9. minutou

I zbytek videa je ale zajímavý. Juho vysvětluje, proč neaktivoval DSC kontrolér (nešlo o život ohrožující situaci), i to, proč s voláním neotálel a řešení problému se věnoval až následně (nebyl si jistý příčinou, délkou řešení a uvědomoval si, že proudy v oblasti u vysokých útesů jsou nevyzpytatelné a dosahují až 8-9 uzlů). Klid a rozvahu by mu mohl lecjaký jachtař závidět.

2. Problém s ovladatelností lodě

A tady je ještě jedno video s voláním PAN PAN, tentokrát od švédské rodiny s dětmi. Přeplouvala Biskajský záliv a domnívala se, že do nich narazila kosatka. Problém nakonec způsobila namotaná rybářská síť. Na videu zazní samotné volání a ke konci i podvodní záběry na namotanou síť. Ve videu jsou i praktické informace včetně mapy, kde zrovna kosatky migrují.

Samotné volání PAN PAN i s komunikací se SAR následuje od času 9.20.

Co se ještě může hodit při tísňovém volání?

vyslání tísňového volání musí vždy schválit velitel plavidla

zachovejte klid, i když je to těžké

mluvte pomalu a výstižně, vyslovujte zřetelně, berte v úvahu pauzy při přepínání

nezapomeňte na důležité informace, vyplatí se je mít připravené preventivně nebo znát MIPDANIO

Co je to MIPDANIO? Trochu tajemnou zkratku určitě znáte z kurzu. Je to jednoduchá pomůcka, jak má volání vypadat a na co nesmíte zapomenout:

1. Mayday (“Mayday, Mayday, Mayday…”)

2. Identification (identifikace lodi)

3. Position (pozice)

4. Distress (povaha tísně, co se stalo)

5. Assistence (co potřebujeme)

6. Number of person (počet osob na palubě)

7. Information (další doplňující informace)

8. Over

Jak na digitální tísňové volání – DSC DISTRESS ALERT?

Tísňové volání můžete uskutečnit i digitálně a automaticky červeným tlačítkem DISTRESS. Aktivujete ho stlačením tlačítka po dobu cca 5 sekund. Většina údajů je přednastavena a odesílá se automaticky. Pokud nejste ve velkém časovém presu, můžete povahu tísně vybrat ze seznamu. Tam se dostanete buď stisknutím tlačítka nebo přes Menu - Distress Settings.

VHF na lodi

TIP Na lodích s DSC kontrolérem (což jsou prakticky všechny charterové lodě), už neplatí dosud běžný průkaz OFP (Omezený průkaz radiotelefonisty námořní pohyblivé služby), ale je nutné mít novější průkaz SRC (Omezený průkaz operátora námořní pohyblivé služby) nebo průkaz GOC.

Jaké údaje se po aktivaci DSC kontroléru odesílají?

identifikace (MMSI stanice zadaná v přístroji)

pozice (automaticky z GPS nebo lze zadat manuálně)

čas UTC (opět automaticky z GPS nebo lze manuálně)

povaha tísně (pokud nevyberete v seznamu, bude ,,Undefined“)

Tyto údaje se vysílají automaticky zhruba každé 4 minuty, dokud není zpráva přijata (potvrzení na displeji) nebo zrušena vámi vypnutím stanice nebo volbou “Cancel distress alert” (tyto možnosti využijte i pokud jste tlačítko zmáčkli omylem). Toto volání je vhodné doprovodit i hlasovou zprávou, zvýšíte svou šanci.

Chystáte se na moře? Práci s vysílačkou po našem krátkém opáčku určitě zvládnete bezchybně. Přejeme vám mnoho pohodových mil bez nehod a hodně klidu i rozvahy při řešení případných potíží.

A jsme rádi, že vám na moři můžeme krýt záda. Nezapomeňte na pojištění kauce a cestovní pojištění se zásahem až do 200 NM. A pokud chcete plout s jistotou, doporučujeme asistenční službu SeaHelp, která se svými rychlými žlutými čluny operuje přímo na moři. Od jachtařů pro jachtaře.

Chci si vybrat pojištění

Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu!