On The Wind: Nejzajímavější události roku 2023 ve světě jachtingu

Autor: Redakce 5.4.2024 Článek Skippers Club lock
Jaký byl svět jachtingu v roce 2023? Jaké novinky a zajímavé události hýbaly jachtařskou komunitou? Kdo překonal rekord a kdo bojoval o život? Za uplynulým rokem se ohlíží redakce prestižního časopisu Yachting World.
On The Wind: Nejzajímavější události roku 2023 ve světě jachtingu

Přehled nejzajímavějších událostí loňské jachtařské sezóny přinášíme exkluzivně ve spolupráci s časopisem Yachting World všem členům Boatsafe Skippers Clubu. Co uplynulý rok přinesl?

1. Plné nasazení na 50. ročníku Fastnet Race

Sobota 22. července 2023 přinesla divoký start 50. ročníku závodu Rolex Fastnet Race s rekordní účastí 430 jachet. Největší offshore závodní flotila všech dob čítající téměř 3 000 jachtařů vyrazila z Cowes v protivětru o síle 25 uzlů, který v západní části Solentu připravil drsné kulisy závodu.

Podmínky, které závodníci popisovali jako "lámání lodi" a "režim přežití", vedly během následujících 24 hodin k odstoupení přibližně každé čtvrté přihlášené lodi – ale také pomohly nastartovat svižné tempo, které vedlo k vytvoření celkových traťových rekordů ve třídách vícetrupých i jednotrupých lodí.

Rychlost větru v západní části Solentu byla první večer obzvlášť vysoká a dosahovala až 40 uzlů, což přispělo k prvnímu dni a noci plné incidentů pro mnoho závodníků a pro záchranné služby podél jižního pobřeží Anglie a ostrova Wight. Pobřežní hlídka HM Coastguard oznámila, že během prvních 24 hodin zasahovala u 28 událostí.

Záběry ze závodu Fastnet

Težké podmínky pro loď Scarlet Oyster skippera Rosse Applebeyho (foto: Paul Wyeth/RORC)

Potopení i zlomené stěžně

Nejdramatičtější bylo potopení francouzské lodi v západní části Solentu. Po hlášení, že loď Sunfast 3600 Vari nabírá vodu, byl nasazen pátrací a záchranný vrtulník a dva záchranné čluny RNLI. Dva členové posádky byli nalezeni ve svém záchranném člunu, bezpečně vyzvednuti a převezeni na břeh do Yarmouthu. Příčiny potopení se zatím nepodařilo zjistit.

U čtyř lodí došlo ke ztrátě stěžně, tu zaznamenal i Tapio Lahtinen, jehož loď Swan 55 Galiana z roku 1970 je přihlášena do letošního zářijového závodu Ocean Globe Race. Lehtinen na sociálních sítích napsal, že hlavní stěžeň se rozlomil u nejnižších salingů, ale že loď i posádka jsou v bezpečí a že se jim podařilo dostat na palubu takeláž a plachty.

Zajímavost: Zkušený závodník Tapio Lahtinen se v roce 2022 účastnil závodu Golden Globe Race, kde se jeho loď Gaia 36 Artemis 18. 11. po 5 minutách potopila (došlo k průniku vody na záď). Tapio stihl aktivovat EPIRB, obléct si oblek pro přežití a dostat se do záchranného člunu, kde aktivoval i své PLB.

O stěžeň přišla i jachta Sun Fast 3200 Mirabelle, spolu s loděmi Royal Naval Sailing Sun Fast 3600 Yoyo a Sun Fast 3600 Diablo Nicka Martina. Mezitím odstoupila jachta Sydney 43 Long Courrier Geryho Trenteseauxe poté, co její stěžeň utrpěl značnou deformaci v blízkosti základny, ačkoli posádka jej dokázala udržet pomocí "jury system" /dočasný stěžeň/.

Záběry ze závodu Fastnet

Elliot 35 SS Palby Marine, kapitán Michael Møllmann se probíjí přes Needles (foto: Paul Wyeth/RORC)

Lámání rekordů

Podmínky vybízely větší a rychlejší jachty i jachty určené speciálně pro oceánské závody k neúprosnému tempu, a tak padaly rekordy.

Trimaran Ultime SVR-Lazartigue s foily kapitána Françoise Gabarta obeplula skálu jako první, získala oba traťové rekordy do Cherbourgu a nový ohromující rekord trati dlouhé 695 NM, který činil 1 den 8 hodin 38 minut 27 sekund. Celou cestu na něj ale tlačil dlouholetý soupeř Armel le Cléac'h a jeho tým na lodi Banque Populaire XI o délce 105 stop/32 metrů.

Trimaran Ultime SVR-Lazartigue

François Gabart dovedl trimaran SVR-Lazartigue na stupně vítězů v novém traťovém rekordu (foto: Kurt Arrigo/Rolex a Nicolas Touzé)

IMOCA

O 24 hodin později dorazila první z posádek double-handed IMOCA 60, která ještě dokázala využít silného větru od skály. Zbrusu nový Macif s kapitánem Charliem Dalinem byl prvním monohullem, jen čtyři minuty před Paprec Arkéa, ale také před favoritem závodu a plně obsazenou maxi Lucky (88-stopý ex-Rambler). Prvních šest jednotrupých lodí dorazilo do cíle v rozmezí 45 minut.

Dalin pokračuje ve svém konzistentním tempu v čele posledních závodů IMOCA, přestože pluje na novém "oři". Jeho Macif byl jedním z řady zcela nových přihlášených modelů a jedním z 29členné flotily IMOCA, která se postavila na start v Cowes. A byla to velkolepá podívaná, protože krátce poté, co tyto lodě navržené pro Vendée Globe překročily startovní čáru, se strhla série silných poryvů. Dalin stanovil nový rekord na trati pro monohull v čase 2 dny 7 hodin a 16 minut.

Společně s všestranným Pascalem Bidégorrym zkrátili čas obří lodi ClubSwan 125 Skorpios z roku 2021, kdy závod poprvé plul po nové trati do cíle v Cherbourgu, o více než hodinu. Brit Sam Goodchild na své nové lodi IMOCA For the Planet (dříve LinkedOut) si zajistil působivé třetí místo v cíli.

Když jsme šli do stanu médií, byla loď Botin 52 Caro Maxe Klinka vyhlášena celkovým vítězem Fastnetu. Přestože se většina flotily stále ještě vracela z Fastnet Rock, bylo spočítáno, že žádná jiná loď by nedokázala překonat opravený čas švýcarské lodi a její profesionální posádky, která vyhrála IRC Zero a prestižní pohár Fastnet Challenge.

"Prvních 12 hodin jsme jen přežívali, snažili se nic nerozbít a udržet loď na 100 %," uvedl Klink. "Je to splněný sen a je to o to výjimečnější, že se jedná o 50. ročník tak kultovního závodu.“

Záběry ze závodu Fastnet

Macif Charlieho Dalina byl prvním monohullem v cíli

2. Zvýšené prodeje Beneteau

Společnost Beneteau Group oznámila lepší předpokládané tržby za rok 2023, které v posledním čtvrtletí loňského roku vzrostly o 51 %. Výrobce lodí odhalil obzvláště silný růst v divizi plachetnic, která v prvním čtvrtletí loňského roku vzrostla o 81 %, částečně díky nárůstu výroby pro charterový trh.

Záběry lodi Beneteau

Gilles-Martin Raget

3. Dosud nejčasnější začátek bouřkové sezóny

Poprvé od počátku sledování se v červnu v Atlantiku vytvořily 2 pojmenované tropické bouře. Hurikánová sezóna sice oficiálně začíná 1. června, ale její vrchol obvykle nastává od srpna do října. Příchod bouře Bret, těsně následované bouří Cindy, je prvním případem, kdy se dvě pojmenované bouře vytvořily tak brzy v sezóně. Ani jedna z nich se nerozvinula v hurikán, ale čtyři výletníci byli zachráněni vrtulníkem ze záchranného člunu poté, co během bouře Bret opustili svůj katamarán.

Meteorologové se domnívají, že příčinou brzkého rozvoje bouře jsou neobvykle vysoké teploty moře v Atlantiku. Národní úřad pro oceán a atmosféru (The National Oceanic and Atmospheric Administration) předpovídá na letošní rok v průměru 12 až 17 pojmenovaných bouří, z nichž 5 až 7 se může stát hurikány.

Mezitím prognostici z Coloradské státní univerzity a americké organizace Tropical Storm Risk (TSR) zvýšili své předpovědi na 18 pojmenovaných tropických bouří, přičemž 9 z nich by se mělo stát hurikány.

Podle předpovědní skupiny TSR se očekává, že vysoká povrchová teplota moře v tropickém Atlantiku bude dále působit proti zvýšenému vertikálnímu střihu větru a silnějším pasátům, které souvisí s jevem El Niño. Průměrné teploty povrchu moře jsou nejvyšší, jaké kdy byly zaznamenány, a rozsah antarktického mořského ledu je nejnižší v historii.

Záběry na bouře

Zdroj: NOAA

4. 'Little Aussie Lap' sólo jachtař zachráněn

Skippers Club
lockPrémiový obsah

Pro odemčení celého článku je nutné být členem Boatsafe Skippers Clubu.

Více informací

Již jste členem? Přihlaste se zde a čtěte dál.