Po už tak náročné letní plavbě do Bretaně se náhle stala naše zpáteční plavba přes La Manche mnohem náročnější výzvou.
Na naší 34stopé jachtě Hummingbird (Kolibřík) se plavíme už 8 let. Většinou plujeme jen ve dvojici a omezujeme se na denní plavby, přičemž plavba přes kanál La Manche byla jednou z nejdelších, které jsme podnikli. Zahájili jsme ji směrem na západ z "domovského" Plymouthu do Falmouthu a dále jsme přeplouvali kanál La Manche do Roscoffu, abychom se odbavili ve francouzském přístavu.
Poté jsme zamířili na západ podél bretaňského pobřeží kolem Finisterre, projeli jsme Chenal du Four a Raz de Sein a naším nejjižnějším bodem bylo Concarneau. Odtud jsme zamířili několik kilometrů od pobřeží k ostrovům Isles de Glénan, o nichž jsme byli ujištěni, že jsou idylickým, téměř karibským souostrovím.
Victor za kormidlem Kolibříka a trasa naší plavby
První problém
Dorazili jsme na ostrovy Isles de Glénan, kde nás vítala modrá obloha, sluneční svit a průzračně modrá voda. Vyvázali jsme se na bójku a naplánovali si odpočinkový den plný koupání, paddleboardingu a čtení.
Náš klid byl krutě přerušen, když do naší zádě nacouval v rychlosti neovladatelný 40stopý motorový cruiser a svou koupací plošinou narazil do našeho kormidelního systému Hydrovane. Dál se odrazil od jiné jachty a jen pár centimetrů od nárazu do třetí lodě se posádce nakonec podařilo jen tak tak spustit kotvu a zastavit.
Původně jsme si mysleli, že jsme vyvázli bez úhony, ale při bližším ohledání jsme zjistili, že asi 10 cm nad čarou ponoru je vodorovná prasklina dlouhá asi 30 cm. Ta i nadále prosakovala vodou, přestože jsme na vnitřní stranu nanesli dočasný opravný tmel.
Rozhodli jsme se zkrátit plavbu a naplánovali si přímou plavbu zpět do Plymouthu přes den. O několik dní později jsme se ocitli zpět v Roscoffu, abychom se odhlásili.
Po několika dnech plavby jsme zjistili, že nedochází k žádnému většímu pronikání vody, ale průsaky byly horší na větru zleva, když se zadní část pravoboku zanořila, a také v rozbouřeném moří. Proto jsme naplánovali, že se přes Lamanšský průliv vrátíme na motor a za velmi klidného počasí.
Předpověď hlásila severovýchodní vítr o síle 2 až 3 stupně Beauforta s klidným mořem, který však v následujících dnech zesílí na sílu 5 až 6 stupňů a stočí se na severozápad. Kvůli prasklině na zádi jsme o svých plánech informovali pobřežní stráž ve Falmouthu a měli jsme se u nich znovu ohlásit, až bezpečně dorazíme do přístavu v Plymouthu.
Prasklina v trupu je vidět těsně pod držákem Hydrovanu
Pro odemčení celého článku je nutné být členem Boatsafe Skippers Clubu.
Více informacíJiž jste členem? Přihlaste se zde a čtěte dál.