Měli bychom pokračovat přes La Manche nebo se vrátit pro pomoc?

Autor: Amanda Tettmar (pro Yachting Monthly) 29.1.2024 Článek Skippers Club lock
Kvůli trhlině v trupu po srážce s jinou lodí a poškozenému propeleru se Amanda a Victor Tettmarovi dostali do svízelné situace. Neovladatelná loď uprostřed průlivu La Manche, obklopená lodní dopravou a padající nocí...
Měli bychom pokračovat přes La Manche nebo se vrátit pro pomoc?

Po už tak náročné letní plavbě do Bretaně se náhle stala naše zpáteční plavba přes La Manche mnohem náročnější výzvou.

Na naší 34stopé jachtě Hummingbird (Kolibřík) se plavíme už 8 let. Většinou plujeme jen ve dvojici a omezujeme se na denní plavby, přičemž plavba přes kanál La Manche byla jednou z nejdelších, které jsme podnikli. Zahájili jsme ji směrem na západ z "domovského" Plymouthu do Falmouthu a dále jsme přeplouvali kanál La Manche do Roscoffu, abychom se odbavili ve francouzském přístavu.

Poté jsme zamířili na západ podél bretaňského pobřeží kolem Finisterre, projeli jsme Chenal du Four a Raz de Sein a naším nejjižnějším bodem bylo Concarneau. Odtud jsme zamířili několik kilometrů od pobřeží k ostrovům Isles de Glénan, o nichž jsme byli ujištěni, že jsou idylickým, téměř karibským souostrovím.

Victor za kormidlem a trasa plavby

Victor za kormidlem Kolibříka a trasa naší plavby

První problém

Dorazili jsme na ostrovy Isles de Glénan, kde nás vítala modrá obloha, sluneční svit a průzračně modrá voda. Vyvázali jsme se na bójku a naplánovali si odpočinkový den plný koupání, paddleboardingu a čtení.

Náš klid byl krutě přerušen, když do naší zádě nacouval v rychlosti neovladatelný 40stopý motorový cruiser a svou koupací plošinou narazil do našeho kormidelního systému Hydrovane. Dál se odrazil od jiné jachty a jen pár centimetrů od nárazu do třetí lodě se posádce nakonec podařilo jen tak tak spustit kotvu a zastavit.

Původně jsme si mysleli, že jsme vyvázli bez úhony, ale při bližším ohledání jsme zjistili, že asi 10 cm nad čarou ponoru je vodorovná prasklina dlouhá asi 30 cm. Ta i nadále prosakovala vodou, přestože jsme na vnitřní stranu nanesli dočasný opravný tmel.

Rozhodli jsme se zkrátit plavbu a naplánovali si přímou plavbu zpět do Plymouthu přes den. O několik dní později jsme se ocitli zpět v Roscoffu, abychom se odhlásili.

Po několika dnech plavby jsme zjistili, že nedochází k žádnému většímu pronikání vody, ale průsaky byly horší na větru zleva, když se zadní část pravoboku zanořila, a také v rozbouřeném moří. Proto jsme naplánovali, že se přes Lamanšský průliv vrátíme na motor a za velmi klidného počasí.

Předpověď hlásila severovýchodní vítr o síle 23 stupně Beauforta s klidným mořem, který však v následujících dnech zesílí na sílu 56 stupňů a stočí se na severozápad. Kvůli prasklině na zádi jsme o svých plánech informovali pobřežní stráž ve Falmouthu a měli jsme se u nich znovu ohlásit, až bezpečně dorazíme do přístavu v Plymouthu.

Prasklina na lodi

Prasklina v trupu je vidět těsně pod držákem Hydrovanu

Skippers Club
lockPrémiový obsah

Pro odemčení celého článku je nutné být členem Boatsafe Skippers Clubu.

Více informací

Již jste členem? Přihlaste se zde a čtěte dál.