Zlomený saling. Jak velká škoda na lodi vznikne a jak jí zabránit?

Autor: Daniela Jírová 28.11.2022 Článek
Zlomený saling zní jako banální škoda a většina jachtařů má pocit, že se jich netýká. Jak ukazuje případ našeho klienta, můžete o saling snadno přijít i v nenáročných podmínkách. A hlavně jde o dost drahou škodu.
Zlomený saling. Jak velká škoda na lodi vznikne a jak jí zabránit?

Jak ke zlomení salingu došlo?

Událost se stala v květnu 2022 na ostrově Zlarin. Klient tam připlul k večeru se svou lodí Elan E4 Alisa ve skupině několika dalších lodí. Všichni přistávali podle pokynů harbour mastera, který jim určil místo.

Skipperům se ale určená pozice lodí příliš nezdála. Protože u mola bylo velmi málo místa a mělo panovat bezvětří, tak nakonec vyhověli pokynům přístavní obsluhy.

Lodě na Zlarinu

Elan E4 Alisa (uprostřed) těsně vedle okolních lodí

Noc byla klidná. Okolo 7.00 ráno však do přístavu vjela loď, podle všeho nepřiměřenou rychlostí. Způsobila tak poměrně velké vlny, které šly do boků stojících lodí.

"Idylické ráno, modrá obloha... a pak projede přístavem plnou rychlostí spěchající loď, hodí vlnu podélně kolem mola a rozkýve všechny lodě, které se začnou šermovat stěžni a sálingy.

A pak už jen bezmocně koukáte na přímý přenos, jak vedlejší loď, která je v tom také nevinně, dává přímý zásah svým vantem či sálingem vašemu sálingu a ten váš sáling se prostě prolomí..." popisuje událost sám skipper.

Jaká škoda vznikla?

Při kontaktu došlo k deformaci (zalomení) salingu. Celková škoda byla nakonec opravdu vysoká - 19 500 HRK (63 629 Kč). Klientovi tak za toto na první pohled banální poškození byla stržena skoro celá kauce.

Poškozený saling

Zalomení salingu a škoda přes 60 000 Kč.

Jak zlomení salingu předejít?

Hlídejte si, abyste neměli stěžeň vedle stěžňů okolních lodí (v takovém případě loď posuňte dopředu či dozadu) a aby mezi stěžni byla vzdálenost alespoň 2 metry.

Pokud vám obsluha vybere místo, které takové stání neumožňuje, pokuste se vybrat jiné – odpovědnost za loď je jen a jen na vás.

Pozor si dávejte hlavně u městských mol a tam, kde se pravidelně otáčí trajekty. Tam může dojít k nepředvídatelnému vlnění.

Nejen trajekt nebo motorová loď může způsobit vlnění. Ke stejné situaci může dojít i v přístavech a marinách při bouři.

Podobná situace může nastat i při vyvázání lodí vedle sebe na kotvě. I tam si pozici stěžňů hlídejte. Lodě musí být posunuté vůči sobě a mezi stěžni by měla být vzdálenost alespoň 2 metry. Jak toho docílit? Natáhněte si springy tak, aby se lodě nemohly dostat k sobě – ze zádě jedné lodi na příď lodě druhé.

TIP Více informací o tom, jak správně kotvit a jak se vyhnout problémům, se dozvíte na online přednášce Jak na bezpečné kotvení?, kterou si můžete pustit ze záznamu.

Pozice lodí

Takto můžete vyvázat lodě bez obav, že dojde ke kontaktu a poškození sálingu

"Vy za to nemůžete, sousední loď za to nemůže, ale charterovka si bohužel ponechá vaši kauci, protože na vaší lodi vznikla škoda.

Díky Boatsafe jsem naštěstí měl do několika dní peníze na účtu. Pokyny k nahlášení pojistné události byly přehledné a poradili mi i na zákaznické lince," doplňuje skipper.

Tahle nehoda nakonec relativně dobře dopadla. Chcete také prožít plavbu bez obav, že o svou kauci přijdete? Nezapomeňte na pojištění kauce. A přidat si můžete i cestovní pojištění, pojištění storna nebo asistenci SeaHelp. Doporučujeme i pojištění odpovědnosti skippera. Od jachtařů pro jachtaře.

Chci si vybrat pojištění

Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu!