Bezpečnější jízda po větru: Rozbor tragických nehod s nechtěnou halzou I.

Autor: Rachael Sprot (pro časopis Yachting Monthly) 16.9.2024 Článek Skippers Club lock
Zprávy o tragických nehodách na lodích nejsou veselé čtení, ale pokud chceme plout opravdu bezpečně po větru (na zaďák), vyplatí se prostudovat příčiny nehod způsobených nepovedenými halzami, říká Rachael Sprot.
Bezpečnější jízda po větru: Rozbor nehod s nechtěnou halzou I.

Na palubě lodi se může přihodit opravdu cokoli, ale mezi nejničivější nehody bezesporu patří nechtěný či nekontrolovaný obrat po větru neboli halza. Síla větru náhle působící na plachtu ze špatné strany je obrovská a následky se dostaví ve zlomku vteřiny, takže šance na jakýkoli nápravný manévr je v daném okamžiku mizivá, ne-li nemožná.

V posledních dvaceti letech se právě v důsledku nekontrolované halzy stalo několik tragických nehod. Z analýz MAIB (britský vládní orgán pro vyšetřování námořních nehod) či jiných expertních orgánů mrazí a do podobných situací se nikdo z nás nechce dostat.

Proč zkoumat tragické nehody

V letectví je běžnou praxí studovat a analyzovat zprávy o nehodách, ale u námořních nehod to bohužel běžná praxe není. Přitom jsou takové analýzy velmi důležitým zdrojem informací pro pochopení rizik a předcházení případným nehodám na moři.

Čím více víme o příčinách a okolnostech nehod a čím lépe se z toho dokážeme poučit, tím lepšími kapitány budeme. MAIB svými analýzami příčin nehod na moři zvyšuje povědomí námořnické komunity o číhajících nebezpečích, k otázce zavinění se však nevyjadřuje.

O autorce

Autorka následujícího článku RACHAEL SPROT je zkušená námořní komisařka s působivým počtem naplutých námořních mil od Lofot po Svatou Lucii a ještě dál.

RACHAEL SPROT, zkušená lodní komisařka

Pravděpodobně každý z nás někdy zažil nekontrolovanou halzu, i když možná ne s tak fatálními následky. Nenechme se ukolébat mylným přesvědčením, že jsme vůči podobným chybám imunní. Je určitě bezpečnější předpokládat opak a zprávy o lodních neštěstích nastudovat. Jen tak budeme připravení čelit nebezpečným situacím a na zaďák plout bezpečně.

Loď Liquid Vortex při závodě

Liquid Vortex v závodě Myth of Malham Race, kde došlo k vážnému zranění kormidelnice

PŘÍPADOVÁ STUDIE 1: PLACHETNICE LIQUID VORTEX, 2011

V roce 2011 se při závodu Myth of Malham Race vážně zranila členka posádky lodi Beneteau 40.7 Liquid Vortex. Příčinou byl nepovedený obrat po větru (halza).

Tento závod začíná v Solentu, směřuje na západ, kde lodě obeplouvají maják Eddystone, a pak se vracejí do cíle opět v Solentu. Loď Liquid Vortex už plula zpět do Solentu v západním větru o rychlosti 6 BF, když se jí náhle roztrhl spinakr.

Posádka poškozenou plachtu spustila a chystala se ji nahradit těžkým spinakrem, který se však při vytahování omotal. Kosatka nebyla v té chvíli vytažena a nebyl ani vyvázaný preventer (lano zajišťující ráhno). Jeden z členů posádky se to vydal na příď vyřešit, zatímco kapitán zůstal v kokpitu, kde se snažil pomoci spinakr uvolnit.

Ošetřování zraněné posádky

Zraněná posádka byla před transportem přesunutá do hlavního kokpitu

Komunikace mezi kokpitem a přídí byla kvůli hluku flatrující plachty velmi obtížná. Kapitánovi se navíc manévrování na přídi zdálo nepřiměřeně zdlouhavé, a tak se rozhodl se tam vydat sám.

Kormidlo přenechal nezkušené člence posádky s tím, aby držela kurz 040°, což znamenalo plout téměř na boční vítr. Kapitán zpozoroval i blížící se rybářskou loď, ale v té chvíli se mu nezdála nijak nebezpečná.

Skippers Club
lockPrémiový obsah

Pro odemčení celého článku je nutné být členem Boatsafe Skippers Clubu.

Více informací

Již jste členem? Přihlaste se zde a čtěte dál.