Namotání mooringu na lodní šroub při přistávání. Jak tomu můžete předejít?

17.8.2021
Namotání mooringu je noční můrou každého jachtaře. Kombinace těsnější mariny a větru je zkrátka riziková. Co přesně se obvykle stane a jaká bývá škoda? Jak si nenamotat mooring na propeler a úspěšně této nehodě předejít?
Namotání mooringu do lodního šroubu

Jednoho červencového odpoledne plánovala vplout do mariny v Pirovacu loď našeho klienta. Foukal jihovýchodní vítr o síle 17 uzlů. Při manévru u mola V2 najela loď na mooringové lano a došlo k jeho namotání na lodní šroub. Vklínilo se do propeleru a posádka ho už nedokázala vyprostit vlastními silami.

Ve chvíli, kdy fouká a manévrujete v přeplněné marině je to opravdu hodně nepříjemný zážitek. Zastavený motor, vystresovaná posádka a takřka neovladatelná loď dokáže rozhodit i zkušeného kapitána a už nikdy si nebude chtít podobný zážitek zopakovat. I když tuhle lapálii zažil alespoň jednou skoro každý, řadě takových problémů můžete jednoduše předejít .

Jak předejít namotání mooringového lana při přístavních manévrech?

Pojďme si rozebrat si nejčastějšími příčiny, které vedou k namotání mooringového lana na propeler. Jak se jim můžete vyhnout a jaké situace jsou nejnáročnější?

1. Podávání mooringu při přistání

Při najíždění k molu vám obsluha mariny lano zvedá a podává. To je kritický moment. Když vidíte, že mooringové lano jde pod loď, musíte vyřadit, aby k namotání lana nedošlo.

Pozor si dejte hlavně na katamaránu, kde kapitán na záď dobře nevidí. Tam je obzvlášť důležité instruovat člena posádky, který má mooring na starosti, a domluvit si s ním jasné signály.

Někdy ale může dojít k tomu, že vám obsluha mariny podává mooring rovnou šikmo pod lodí. Tady už je jasné, že to neskončí dobře. Zavolejte na mariňáka (spíše pořádně zařvěte), ať mooring pustí do vody. Jinak ho máte na šroubu takřka jistě. A nejenom, že budete muset řešit namotané lano, ale loď se stane neovladatelnou a může dojít k dalším škodám.

2. Odplouvání

Před odplouváním si vždy zkontrolujte, že část mooringového lana jdoucí z mola k přednímu vazáku, je celá ve vodě. Často se během přistávání stává, že člověk běží s mooringem ze zádi na příď a nevšimne si, že tenké lano vedoucí z mola k mooringu se zahákne za relingový sloupek nebo fendr. A pak při odplouvání vydáte povel "shodit mooring" a pomalu odplouváte od mola. A mooring, místo aby klesl ke dnu, se zvedá a zvedá.... až se namotá do šroubu.

Při odplouvání vždy chvíli vyčkejte, až odhozený mooring klesne pod loď, a teprve pak pomalu vyplouvejte. Nestane se tak, že byste mooring při odplouvání namotali.

3. V marině a při přebírání lodi

Při přebírání lodi obvykle nastartujete a zařadíte dopředu i dozadu, abyste vyzkoušeli, zda motor a řazení dobře fungují. Dříve, nežli to uděláte, si ověřte, že vám mooring nejde pod lodí k lodnímu šroubu, nebo ho namotáte ještě před vyplutím.

Před každým vyplutím si zkontrolujte, zda vám mooring nejde pod loď k lodnímu šroubu. Třeba i proto, že v některých nechvalně známých přístavech se občas stane, že se během noci mooringové lano „nevysvětlitelným“ způsobem dostane na lodní šroub. Naštěstí je po ruce ochotný potápěč, který ho vymotá za "pouhých" 50 až 100 eur.

TIP

Zásadou při každém připlouvání a odplouvání je, abyste měli pouze přiměřený plyn. Když nefouká anebo fouká málo, plujte pomalu a s malým plynem. Pokud byste mooring přeci jen namotali, namotáte ho na malý plyn a nevznikne žádná velká škoda.

Při dojíždění k molu si přibržďujte plynem postupně, abyste nemuseli dát velký plyn na zastavení na poslední chvíli, až když jste u mola. Jednak snižujete možnost nabourání do mola a také platí zásada, že čím větší plyn máte a čím rychleji se točí lodní šroub, tím vytváří šroub větší sání. A je logické, že větší sání přisaje mooring z větší hloubky. A to je to, co rozhodně nechcete.

Jak velká škoda může vzniknout při namotání mooringu?

U této lodi nakonec naštěstí nešlo o příliš vysokou škodu, ze složené kauce 1500 eur bylo strženo v přepočtu 200 eur (1480 kun) za vyproštění lana, kontrolu a znovuuvedení do provozu.

U lodí s klasickým lodním hřídelem (Jeanneau, Beneteau) to nebývá až takový problém, ale u lodí s převodovou nohou (Bavaria, Hanse, Dufour) ano. Může se tím totiž poškodit těsnící kroužek na hřídeli a do převodové nohy se dostane voda.

Pro opravu je pak nutné vytáhnout loď z vody, demontovat hřídel, vyměnit těsnící kroužek a vyměnit olej v převodové noze. Nemusíme snad dodávat, že to znamená částečné nebo úplné propadnutí kauce, škoda je pak až 1000 eur. A to ještě v případě, že nedojde k poškození propelleru.

TIP Mimo marinu tento problém zdarma řeší asistence SeaHelp. Členství si můžete sjednat u nás a možná oceníte i další služby zdarma této rychlé zásahové lodi.

Jak jsme to vyřešili a jak dlouho trvá vyřízení pojistné události?

Veškeré náklady skippera pokrylo pojištění kauce. Od odevzdání posledních dokumentů jsme potřebovali k uzavření této události jeden pracovní den. Je to totiž jednoduché, například popis pojistné události pořizuje skipper v češtině a podepisuje ho pouze on. V tomto případě bylo vše v pořádku, a tak skipper měl peníze stržené charterovkou bleskově na svém účtu.

Datum škodní události: 13. 7. 2021

Check-out (zadržení kauce): 17. 7. 2021

Odevzdání kompletních podkladů klientem: 19. 7. - doplnění 26. 7. 2021

Vyplacení částky: 26. 7. 2021

Ať už půjde o nepovedený přístavní manévr, špatný odhad při průjezdu úžinou nebo silný vítr, který způsobí najetí na skálu a odření, umíme to zkrátka vyřešit.

TIP Přečtěte si, co všechno kryje pojištění kauce Boatsafe.

Co je důležité a urychlí vyřešení pojistné události?

Vyfoťte si všechny škody na lodi, seznam posádky (crewlist), doklad o složení kauce a doklad o registraci lodě dřív, než vrátíte loď zpět charterové společnosti. Zpětně se dokumentace shání velmi obtížně. Udělejte si kopii smlouvy o pronájmu plavidla, předávacích protokolů (check-in a check-out lists), kapitánského průkazu a dokladu o stržení kauce.

A co dělat, když už dojde k pojistné události?

1. Důkladně nafoťte poškozenou část lodi a zničené příslušenství.

2. Pokud máte podezření, že došlo ke krádeži, vandalismu, úmyslnému poškození nebo trestnému činu, oznamte vše policii nebo kapitanátu v přístavu.

3. Zajistěte si kopie těchto dokumentů: seznam posádky (crewlist), doklad o složení kauce, doklad o registraci lodě, smlouva o pronájmu plavidla, předávací protokoly (check-in a check-out lists), kapitánský průkaz a doklad o stržení kauce.

4. Nechte skippera napsat a podepsat podrobný popis pojistné události.

5. Nahlaste pojistnou událost Lence Bíbové, případně využijte formulář na našich stránkách.

Kontaktní osoba pro nahlášení pojistné události

Lenka Bíbová - tel.: +420 226 224 110 mobil: +420 702 012 872, e-mail: bibova@platinum.cz

Vyplouváte také na moře a chcete prožít dovolenou bez obav, že o svou kauci v řádech tisíců eur zbytečně přijdete? Nezapomeňte na pojištění kauce. A přidat si můžete i kompletní cestovní pojištění, pojištění storna a asistenci SeaHelp. Doporučujeme i pojištění odpovědnosti skippera a posádky. Od jachtařů pro jachtaře.

Chci si vybrat pojištění
Náš web používá cookies

Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpohodlnější, používáme soubory cookies. Ty nám pomáhají analyzovat užívání stránek a můžeme je neustále vylepšovat. Také díky nim můžeme zde nebo na jiných webech i sociálních sítích ukazovat reklamní nabídku, která by vás mohla zajímat. Použití souborů cookies lze spravovat v prohlížeči. Více informací o cookies najdete zde.