Nepovedená halza s genakrem. Aneb když si bowman zalétá jako Čestmír

Autor: Matyáš Mačát 4.10.2023 Článek
Létající Čestmír jistě spoustu z nás pobavil, ale co se vlastně stalo a jaká jsou u takto špatně provedeného halzovacího manévru rizika? Pojďme si to s Matym, zkušeným trimerem a skipperem, rozebrat.
Nepovedená halza s genakrem. Aneb když si bowman zalétá jako Čestmír

Následující video s nepovedenou halzou, které vzniklo na podzimní regatě, jistě mnozí z vás už zachytili na sociálních sítích. Posádka v zápalu boje a zřejmě nervozitě prvního závodního dne podcenila sílu genakru, který ale chyby neodpouští. Taková nehoda se může stát každému začínajícímu týmu a může být velmi nebezpečná.

Pojďme se proto na video podívat a rozebrat, jak podobné situaci předejít a jak manévr udělat bezpečně.

Halza s genakrem zblízka

Autorem videa je tým Adriatic Sailing Week

Bowman naštěstí vyvázl bez zranění a posádka závod dokončila. Na videu je ale vidět hned několik momentů, které vedly k problémům při manévru a které nejsou bezpečné.

Jaké chyby vedly ke špatně provedené halze s genakrem?

1. Špatná synchronizace kormidelníka a trimera

Značnou chybou hned na začátku manévru je špatná synchronizace kormidelníka a trimera genakru. Na počátku manévru je vidět, že trimer sice agresivně povoluje aktivní otěž, ale kormidelník jde do obratu později.

Důsledkem toho je, že plachta ztrácí tlak a zadní roh genakru musí být kolem předního stěhu tlačen na sílu (trpí materiál) členem posádky a Čestmírem (bowmanem).

2. Rozdílná rychlost kormidelníka při manévru

I když šel kormidelník do halzy příliš pozdě a pomalu, následně, když je genakr bez tlaku, rapidně zvýšil rychlost otáčení uprostřed obratu. Na takovou změnu musí trimer i posádka na přídi reagovat vehementním přitahováním nové aktivní otěže, protože bod “znovu nafouknutí” plachty je logicky “dál”.

3. Nedodržení bezpečnostních pravidel

Nakonec v tomto zmatku halzy à la kapitán Jack Sparrow se stala ona bezpečnostní chyba, kdy Čestmír přešel na vnější stranu otěže, ta ho vytáhla ven, a tak vzniklo toto virální video.

Halza s genakrem

Posádka musí vždy stát na vnitřní straně otěže

Několik tipů Boatsafe na závěr, aby se halza povedla

1. Před halzou vždycky pečlivě vysvětlete posádce své požadavky a jejich roli při manévru a přizpůsobte vše jejich zkušenostem.

2. Při vstupu do halzy je nutné, aby spolu trimer a kormidelník komunikovali a vstup do manévru proběhl zároveň s povolováním aktivní otěže přední plachty.

3. Krok 2 je dobře proveden, když si trimer počká na moment, kdy se zadní roh plachty (clew) objeví, při čistém zadním větru, v otvoru mezi předním stěhem a předním lemem genakru. Pak teprve začíná přitahovat novou otěž.

4. Genakr jde pak snadno přetočit, materiál tolik netrpí a pro posádku jsou to relativně bezpečné a mnohem méně fyzicky náročné podmínky (za předpokladu, že kormidelník udržuje stejnou rychlost otáčení během celého manévru).

5. Bowman a mastman stojí za uložením vantů (z vnitřní strany otěže!) a ručkují po otěži, dokud se jim nedostane do rukou clew. Pak teprve přichází jejich role, kdy pomohou trimerovi překonat poslední 0,5 až 1 metr otěže k nafouknutí genakru.

Pro ukázku dobře provedeného manévru můžete mrknout například na video našeho Boatsafe Racing Teamu z tréninku před regatou (záběr je z pevné kamery).

Na co si ještě dát pozor

Zde je nutné si uvědomit, že obrat plachty provádí pouze trimer a extra síla posádky se využívá pouze pro zefektivnění manévru na závodech.

To však nemá význam, pokud obrat není proveden správně (formule s terénním pneu). Pamatujte, že obrat je nutné umět udělat ve dvou (kormidelník + trimer), pak teprve můžeme začít závodit :).

TIP Plujete také rádi s genakrem? Pak si určitě přečtěte článek slavné Pip Hare Jak na halzu s genakrem s dvojčlennou posádkou. A nejen pro ulehčení halzy můžete použít Pig tail.

Příjemnou a bezpečnou plavbu bez karambolů a ahoj někdy na moři!

Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu! Nebo si rovnou sjednejte pojištění pro jachtaře, ať si užijete vy i posádka svou plavbu v bezpečí.