1. Nedovřené lukny
Před vytažením plachet si vždy zkontrolujte, zda jsou palubní okna zavřená, nejen přivřená na větrání. Nezajištěné okno (luknu) totiž na 100 % vylomí nebo poškodí otěž při obratu. A vám vznikne škoda 500 až 1 000 eur.
Nedovřené okno při plavbě je takřka jistou vstupenkou ke stržení kauce
2. Mooring pod lodí
Před každým vyplutím (a nastartováním motoru) si zkontrolujte, zda vám mooring nejde pod loď k šroubu, zda je celý ponořený a není nikde zachycený. Zkontrolujte i ostatní lana.
3. Odhození mooringu
Při odplouvání vždy chvíli počkejte, až odhozený mooring klesne pod loď, a teprve pak pomalu vyplouvejte. Při najíždění, odplouvání i brždění používejte (pokud to jde) malý plyn – škoda pak není tak fatální.
4. Podávání mooringu
Pozor při najíždění k molu, kdy vám obsluha podává mooring. Když vidíte, že jde pod loď, hned vyřaďte.
5. Nepořádek
Vyhněte se nepořádku na palubě – připravené lano se může sesunout do vody při popojíždění. Může zvýšit i riziko úrazu a snížit vaši akceschopnost.
TIP Přečtěte si i příběh našeho klienta, kde najdete spoustu dalších tipů, jak předejít namotání lana na lodní šroub. Namotání mooringu může totiž vést až k propadnutí celé kauce. Často se poškodí i těsnění a do převodové nohy se dostane voda. Pro opravu je pak nutné vytáhnout loď z vody.
Namotaný mooring je jednou z nejčastějších škod, které v Boatsafe řešíme
6. Přehlednutá mělčina či útes
Nespoléhejte se slepě na GPS a elektronické mapy, ani na autopilota – některé mělčiny na plotru při malém přiblížení neuvidíte a můžete poškodit kýl nebo kormidelní list. GPS také může vypadnout.
7. Málo informací o kotvišti
Získávejte informace o kotvištích (dostatečná hloubka, bezpečnost při určitém větru, vlnění…) – podle toho volte bezpečné kotviště a způsob přistání a vyvázání.
Poškození kýlu se stává nejčastěji chybou při navigaci nebo nepozorností, která se nevyhýbá ani zkušeným
8. Dostatek fendrů
Při přistávání použijte dostatek fendrů (včetně záďového), požádejte případně charterovku o další.
TIP Máte obavy z hladkého přistání? S naším návodem Přístavní manévry krok za krokem zvládne bezpečné přistání hravě i začátečník. Najdete tu spoustu tipů i ukázek.
Při přistání počítejte i s větrem a dalšími faktory (propwash, propwalk)
9. Stav plachet
Důkladně si přeberte loď, zkontrolujte i stav plachet i jejich upevnění, v případě pochybností trvejte na výměně.
10. Podcenění meteoanalýzy
Počasí průběžně vyhodnocujte, předvídejte vývoj a nespoléhejte jen na Windy, přesnější jsou lokální servery, kde najdete varování před nečekanými bouřemi, které globální model nezachytí. Sledujte i terén a jeho vliv na sílu a směr větru – nezaskočí vás poryvy, když např. vyjedete za ostrov.
Podle počasí volte trasu plavby a refování plachet. Případně plavbu ukončete nebo vyberte včas bezpečné kotviště a přiměřené vyvázání. Předejdete překvapení v podobě roztrhaných plachet, nárazu nebo utržení z bójky či kotvy.
TIP Všechny meteo zdroje pro jachtaře najdete na jednom místě - mapu větru, předpověď podle windy, synoptické mapy s předpovědí i odkazy na přesné lokální servery.
Přizpůsobte plachty očekávanému počasí a refujte včas
11. Nepozornost
Věnujte se řízení lodi a dívejte se kolem sebe. Nepozornost či únava stojí bohužel za řadou škod i u ostřílených jachtařů.
A pokud se přeci jen nepovede přístavní manévr nebo vás zaskočí počasí, tak se můžete spolehnout na pojištění kauce. Nezapomeňte na speciální cestovní pojištění pro jachtaře a pro 100% jistotu doporučujeme i pojištění odpovědnosti skippera, které vás i posádku kryje i při hrubé nedbalosti.
Hezkou a pohodovou plavbu a plujte bezpečně.
Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu!