Jak předcházet tragickým nehodám při plavbě po větru?

Autor: Rachael Sprot (pro časopis Yachting Monthly) 14.10.2024 Článek
Ve spolupráci s Yachting Monthly jsme v minulých dílech přinesli detailní rozbor hned 4 tragických nehod s nechtěnou halzou. Seriál uzavíráme jednoduchým desaterem, co můžeme udělat na svých plavbách lépe a hlavně bezpečněji.
Jak předcházet tragickým nehodám při plavbě po větru?

Podrobnosti, ze kterých desatero vychází, jste si mohli přečíst v případových studiích o nehodách lodí Liquid Vortex, CV21 a Buccaneer of Upnor a také v obsáhlé analýze o smrtelné nehodě majitelské lodi Platino.

A teď už pojďme k desateru, na co si dát pozor při plavbě na zaďák:

1. Nebezpečí hrozící od otěže hlavní plachty

Je mylné se domnívat, že při plavbě po větru neboli na zaďák je hlavním nebezpečím ráhno. Zatímco na menší plachetnici může ráhno při nekontrolované halze někoho opravdu udeřit a smrtelně zranit, na většině moderních lodí je dostatečně vysoko nad hlavami posádky.

Větší nebezpečí pravděpodobně hrozí od uvolněných otěží hlavní plachty, což si především začínající posádky ne vždy uvědomují. Pohybují se či usadí do blízkosti vozíku otěží hlavní plachty, aniž by tušili, že zde hrozí smrtelné nebezpečí.

Posádka by se měla držet za bezpečnou linií, a pokud si někdo všimne, že se kolem vozíku a otěží někdo pohybuje nebo sedí, je nutné ho na hrozící nebezpečí okamžitě upozornit.

Bezpečnou linii se doporučuje určit při instruktáži posádky. Podle konstrukce paluby lodi může být kdekoli, například před hlavními vinšnami, a informace o tom, kde se není radno kvůli bezpečnosti pohybovat, usnadní posádce orientaci na palubě.

Kokpit jachty

Na nebezpečí od otěže i na riziko přelétávajícího ráhna při nekontrolované halze je třeba posádku důrazně upozornit

2. Zkušenosti kormidelníka

V prvních třech případech byl u kormidla nezkušený člen posádky. Plavba po větru, zejména na vlnách nebo jakkoli neklidném moři, je náročná a začínající jachtaře nelze nechat bez dozoru. I zkušený kormidelník může mít problémy při kormidlování pro něj nové lodi nebo v neznámých podmínkách, například při první oceánské plavbě.

Pokud cítíme, že kormidelník přestává bezpečně ovládat loď, měli bychom zmenšit plochu plachet anebo změnit kurz tak, aby to lépe odpovídalo dané situaci a schopnostem posádky.

3. Uspořádání kokpitu

Je pozoruhodné, že k žádné z těchto nehod nedošlo na plachetnici s otěžovým systémem hlavní plachty umístěným na palubě lodi nad salonem. Umístění kolejnice vozíku hlavní plachty v kokpitu nebo na zádi výrazně zvyšuje riziko zranění posádky v případě nekontrolované halzy.

Mnoho moderních charterových lodí a plachetnic používaných k výcviku budoucích kapitánů má středové umístění otěžového systému hlavní plachty. Je ale i mnoho závodních plachetnic, lodí určených ke sportovnější plavbě, a také starších lodí, které mají otěžový systém umístěný v zadní části.

Na nich je na místě mimořádná obezřetnost. Jachtaře, kteří doposavad sbírali zkušenosti na lodích s vozíkem umístěným nad salonem, a nejsou si proto plně vědomi možných rizik, je třeba o možných rizicích spojeným s vozíkem umístěným v kokpitu či na zádi řádně informovat.

Kokpit jachty

Ani zkušená posádka si nemusí uvědomit, že v blízkosti vozíku číhá smrtelné nebezpečí, a to především při plachtění na zaďák

4. Rozptýlení pozornosti

V případě lodí Liquid Vortex a CV21 mohla být kormidelníkova pozornost ovlivněna děním mimo kokpit. Na Liquid Vortex se posádka snažila rozbalit nešťastně omotaný spinakr a na CV21 probíhala instruktáž před refováním plachet.

Ačkoli rozptýlení pozornosti kormidelníka není v žádné ze zpráv výslovně zmíněno, podle mých zkušeností může momentální dění na palubě odvést pozornost kormidelníka a musíme ho vnímat jako rizikový faktor.

Autopilot se sice rozptýlit nenechá, ale při silném větru nebo na rozbouřeném moři může být též rizikovým faktorem.

5. Dvojí halza

Ve třech z výše popsaných případů byly hlášeny opakované halzy. V bezprostředním šoku po nekontrolované halze kormidelník buď přestal ovládat loď nebo se pravděpodobně instinktivně vrátil na původní kurz.

Nezávisle na momentální situaci si musí být posádka vědoma rizika opakované nekontrolované halzy. Pokud máme vyvázaný preventer, který drží, pak je rychlý obrat zpět tím nejlepším, co můžeme v dané situaci udělat.

Při nekontrolované halze, kdy ráhno přeletí na opačný bok lodi, je mnohem bezpečnější stabilizovat loď na novém kurzu a přesvědčit se, zda nebyl nikdo zraněn a halza nezpůsobila žádné škody. Potom můžeme provést kontrolovaný obrat po větru zpět na původní kurz.

6. Nastavení plachet

Při všech popisovaných nehodách vál vítr o síle přesahující 5 BF. Loď CV21 před nehodou plula rychlosti 11 uzlů SOG (rychlost proti dnu) takže zdánlivý vítr byl mnohem menší než skutečný.

Ačkoli se tomuto fenoménu MAIB ve svých zprávách nevěnuje, rozdíl mezi skutečným a zdánlivým větrem může v posádce vzbudit falešný pocit bezpečí.

Včasné zrefování, díky němuž se vítr neopírá do tak velké plochy plachet a jeho síla je tudíž menší, pomůže preventeru v případě nekontrolované halzy odolat zvýšenému tahu a šance, že se preventer udrží, je o hodně větší. Menší, nezkušená nebo charterová posádka často raději v méně příznivých podmínkách spustí hlavní plachtu a plachtí pouze na kosatku nebo genu.

7. Přeplachtěnost lodi

Příčinou ztráty kontroly nad lodí může být i její přeplachtěnost. Pokud se loď příliš naklání, začínající kormidelník kormidlo často přetáčí. To se stalo i na palubě lodi Buccaneer of Upnor.

Když přejde poryv a loď opět začne reagovat na kormidlo, musí kormidelník rychle srovnat kurz. V nárazovém větru můžeme loď vyrovnat zmenšením plochy plachet. Po zrefování sice loď pluje pomaleji, ale v poryvech je lépe a bezpečněji ovladatelná.

Nakloněná jachta

Náhlý poryv, který se opře do plachet, je jednou z nejpravděpodobnějších příčin náhlého silného náklonu lodi nebo nekontrolované halzy

8. Varovné signály blížícího se nebezpečí

Posádku instruujte tak, aby včas mohla rozeznat příznaky případného nebezpečí - pocit lehčího kormidla, náhlé narovnání lodi z náklonu a nebo případně i náklon na opačnou stranu či vyvlátí kosatky.

Každý člen posádky musí vědět, kam je v případě, že se mu něco nezdá, třeba kormidlo stočit. Náhlé vyostření proti větru je hlučné a nepříjemné, ale odpadnout může být nebezpečné.

Při plavbě je na prvním místě bezpečnost, a proto veďte posádku k opatrnosti. Pokud nemůžete plout na jistotu kurzem, který jste si zvolili, postavte za kormidlo někoho zkušenějšího, zrefujte plachty nebo změňte kurz.

9. Spuštění hlavní plachty po větru

Riziko nekontrolované halzy můžeme vyloučit stažením hlavní plachty, což však není na bouřícím moři vůbec jednoduché. Bohužel právě ve zhoršujících se podmínkách se doporučuje hlavní plachtu stáhnout.

Postavit loď proti větru, abychom mohli hlavní plachtu stáhnout, může být v takové chvíli nebezpečné. Postavení lodi bokem k větru se silně utaženou kosatkou by mohlo stačit k tomu, aby hlavní plachta vyvlála a neopírala se do sálingů, ale podmínky nám to ne vždy dovolí. Stažení hlavní plachty při postavení lodí po větru je na menších plachetnicích možné, ale musíme počítat s tím, že ji budeme muset fyzicky stáhnout dolů, protože se bude tlačit na sálingy.

Na větších plachetnicích je takový manévr nesmírně obtížný, pokud nemáte v refovacích okách navázaná pomocná spouštěcí lana. Proto se může stát, že při delších plavbách na otevřeném moři budete muset mít hlavní plachtu stále napnutou.

10. PAMATUJTE NA ZÁSADY PLACHTĚNÍ PO VĚTRU

Vysvětlete posádce, jaká nebezpečí jim mohou hrozit od vozíku otěže hlavní plachty a otěže samotné

Při jakýchkoli manévrech, a to včetně instruktáže k manévrům, postavte za kormidlo zkušeného kormidelníka

Vysvětlete, kde je "nebezpečná linie", buďte obezřetní a věnujte prostoru za ní zvýšenou pozornost

Nenechávejte nezkušené kormidelníky u kormidla bez dozoru

Pokud se připravujete na manévr nebo děláte na palubě cokoli jiného, plachtěte pod bezpečnějším úhlem (např. 120° místo 150°)

Včas zrefujte, i když se zdánlivý vítr může zdát slabý

Spusťte hlavní plachtu a dál plachtěte pouze na kosatku

Za pomoci silného lana vyvažte preventer, který pevně zajistěte.

Podívejte se i na náš rozcestník Skutečné námořní příběhy a jejich řešení s mnoha tipy, jak krizové situace zvládnout.

Článek vyšel v časopise Yachting Monthly

Časopis Yachting Monthly

Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu! Nebo si rovnou sjednejte pojištění pro jachtaře, ať si užijete svou plavbu v bezpečí.