Jugo v Chorvatsku - dusno, velké vlny i svižný jachting. Kdy fouká a jak je tento vítr nebezpečný?

Autor: Daniela Jírová 8.9.2022 Článek
Náladový vítr, který rád mění směr. Na co by si ještě jachtaři měli dát pozor, kdy a jak jugo vzniká, kdy vane a kdy je nebezpečné?
Jugo v Chorvatsku. Kdy fouká a jak je nebezpečné?

Jugo (také široko, italsky sirocco, scirocco) je teplý a silný jihovýchodní vítr, který vane v oblasti nízkého tlaku vzduchu. Vzniká nad Saharou a provází ho dusno, vlhko, zatažená obloha, někdy přeháňky a bouřky. Vítr je stálý, bez poryvů, ale zvedá velké vlny i hladinu vody. Co by měli jachtaři o jugu v Chorvatsku vědět a na co si dát pozor?

Jak se jugo v Chorvatsku projevuje?

Jugo vane na dlouhou vzdálenost přes moře, a proto zvedá velké vlny, které mají dost času se „rozjet“. Vlny dosahují až 4 metrů, zvláště na severním Jadranu, a mohou být dlouhé. Déletrvající jugo často v severním a středním Jadranu zvedá i hladinu moře a v některých přístavech dochází k záplavám.

Jugo nepřichází náhle a zesiluje pomalu, proto je možné se na něj včas připravit. Předchází mu poměrně zřetelné předzvěsti.

Protože vane ze Sahary, přináší často jemný hnědočervený písek. Ten se rád usazuje zejména na palubě (obzvlášť když ji předtím pečlivě vydrhnete :)). Někdy tento prach může zhoršovat problémy s dýcháním.

Vítr Jugo
Jak a kde vzniká jugo v Chorvatsku?

Jugo vniká z teplého a suchého vzduchu nad Saharou, který tlačí tlaková níže přes Středozemní moře na východ. Teplejší a sušší kontinentální vzduch tu nasává chladnější a vlhčí mořský vzduch a takto smíšený vzduch se pak sune napříč jižním pobřežím Evropy.

Existují dvě varianty juga – cyklonální, které je častější, a anticyklonální.

Jak poznáte, že se blíží jugo?

1. Cyklonální jugo

Vane na přední straně tlakové níže. 1 až 2 dny před jeho začátkem se objevují početné mraky typu cirrus, později, 6 až 12 hodin před začátkem juga, se tvoří vločkovité altocumuly. Oteplí se, je dusno a kouřmo. Barometr klesá a oblohu pokryjí olověné mraky. Mohou se už začít tvořit vlny bez pěny. Vítr je zprvu slabý a točí se.

Altokumuly

Několik hodin před jugem se mohou objevit vločkovité altocumuly ve velkých polích, pak často oblohu zatáhnou olověné mraky

Když se vítr obrátí na jihovýchodní, zesílí, vane stabilně a po 2 až 3 dnech dosáhne maxima. Často ho v tuto chvíli doprovází bouřka a těsně za nejsilnějším větrem začne silný déšť. Krátce potom s rostoucím tlakem vítr slábne. Při tom často mění směr.

Na severu se stáčí na severovýchod a mění se na bóru, na jihu (a na podzim) se stočí na jihozápad nebo dokonce severozápad. Častá je také situace, že bóra vane na severu Jadranu až k mysu Ploča (u Rogoznice) a jižně od mysu fouká jugo.

2. Anticyklonální jugo

Je vzácnější a potkáte ho v březnu nebo říjnu. Vane na zadní straně tlakové níže. Fouká při relativně vysokém tlaku, takže ho nedoprovází výrazný pokles tlaku a srážky se vyskytují málokdy. Nebe je mírně zatažené jednotlivými straty nebo cumuly.

Jugo oštro

Název jugo (jugo široko) se v Chorvatsku používá jen pro jihovýchodní vítr. Pokud stejný vítr vane z jihu, nazývá se oštro nebo „pravé jugo“ (okolo Dubrovníku se používá i výraz šilok).

Vítr Jugo
Kdy a kde fouká v Chorvatsku jugo?

V létě od poloviny června do půlky září se jugo vyskytuje spíše vzácně. Pokud vane, trvá zpravidla jen 2 až 3 dny a vítr nepřesáhne 7 Bf.

Na jaře a na podzim (od října do května) tento vítr vaně mnohem častěji, trvá déle a dosahuje až 9 Bf. V zimě dosahuje jugo až sílu vichřice a může trvat až 10 dní. Na jaře je četnější na severu, na podzim naopak na jihu.

Vlny

Pro jugo jsou typické velké vlny

Jak se projevuje jugo na lodi?

Zkušenější jachtaři si jugo většinou užijí a svižně si zaplachtí. Pokud vítr už sílí nebo se necítíte na plavbu na vlnách, vyhledejte včas chráněné kotviště.

Pokud v jugu rádi plachtíte, dávejte si pozor hlavně na změny směru větru před koncem juga. Na jihu se stáčí na jihozápad či severozápad, na severu se, zejména na jaře, mění až na bóru. Tuto změnu ohlašuje blýskání na severu nebo severovýchodě. Berte to v úvahu při kotvení, pokud jugo slábne.

Jugo je sice stabilní vítr bez poryvů, ale v užších průlivech mezi ostrovy a zálivech vítr zrychluje nebo může být nárazový. Nebezpečné jsou i dozvuky juga, i když už se vítr utiší, velké vlny vás ještě chvíli mohou potrápit. Při jugu může být také kvůli vysoké vlhkosti a prachu ze Sahary menší dohlednost.

Nechráněné ostrovy (např. Vis, Biševo nebo Lastovo) v jugu nejsou příliš vhodné, v kanálech mezi ostrovy bude méně vln, ale můžete čekat poryvy (oblast okolo Dugi otok, Uglijan a Pašman).

V Chorvatsku se několik dní může přetlačovat jugo s bórou. Od severu k Zadaru fouká slabší bóra a od Zadaru na jih fouká slabé jugo, hranice se stále posouvá. Kdy jugo skončí? Až poklesne hladina moře. Takže pokud fouká bóra a hladina moře je ještě stále vysoko, tak se jugo vrátí. Až když hladina moře jde dolů, je to neklamná známka, že jugo skončilo.

A jugo může ukončit i hodně prudká bóra. Za pobřežními horami je nahromaděný vlhký a chladný vzduch, který tam nafoukalo jugo, a přicházející tlaková výše ho vytlačí přes hory k moři. Silná bóra se zřítí z hor na mořskou hladinu, přinese nejprve silné průtrže deště a pak se ochladí, vyjasní a nastane ta neuvěřitelná dohlednost, kdy máte pocit, že pobřežní hory jsou na dosah ruky.

Jugo může být i příjemným zpestřením na moři, bóra, ve kterou se umí změnit, obvykle přidělá jachtařům starosti a problémy. Začíná totiž foukat náhle, silně a v nárazech. Přečtěte si proto i náš článek, co by měli jachtaři o bóře v Chorvatsku vědět a na co si dát pozor?

Vítr Jugo
Kde zakotvit při jugu?

Jugo bývá nejsilnější na otevřeném moři a na vnější straně ostrovů. Vždy je nejvhodnější kotvit na závětrné straně ostrova – dejte ale pozor, pokud by se vítr začal točit (např. na konci juga), může vás změna směru větru v noci zaskočit. Vyhněte se jižním a jihovýchodním zátokám a kotvištím.

V noci může jugo foukat silněji než přes den, obzvláště v přístavech a na kotvišti. Je to způsobené tím, že se ostrovy či pevnina v noci ochladí a teplé jugo tak nabere kvůli vyššímu teplotnímu rozdílu na síle. Je to obráceně než u bóry, která v noci obvykle slábne.

V “osmičkách” neboli Jachtařském průvodci Jadranem –⁠ 888 přístavů a zátok najdete pro každou oblast velmi podrobné informace a doporučení, kterým kotvištím se vyhnout.

Přečíst si můžete i článek o tom, jak zabránit utržení z kotvy nebo bójky, a kdy je lepší v bouřce už raději vyplout na volné moře.

Zaplavené pobřeží

Jugo zvedá i hladinu moře a často zaplavuje pobřeží

Jak předpovědět jugo a jakou předpověď počasí sledovat?

Meteorologická situace se v posledních letech mění. I v létě už několikrát jachtaře v Chorvatsku nepříjemně zaskočila silná bóra, která v létě nebývala obvyklá. A výkyvy počasí můžeme čekat častěji. I proto je důležité sledovat předpověď počasí pečlivě a nespoléhat jen na jeden zdroj.

Všechny relevantní zdroje včetně lokálních předpovědí najdete na jednom místě v článku Jak získat nepřesnější předpověď počasí v Chorvatsku.

TIP Chcete se naučit lépe předvídat počasí na moři? Spoléhat se jen na Windy nestačí. Přihlaste se na náš praktický meteo online seminář. Naučíme vás využít více zdrojů včetně pozorování a dobře se na vývoj počasí připravit.

Jak teď fouká v Chorvatsku?
Zajímavosti o jugu

Jugo široko inspirovalo Jaroslava Foglara k pojmenování tajemné postavy v románu Stínadla se bouří. Zpočátku se tato postava, která létá nad Stínadly a rychle mění směr, psala jako Širokko.

Ve Španělsku se o něm mluví jako o leveche (vane hlavně mezi Malagou a Valencií), v Libyi je znám jako qiblí a ve Francii jako marin (nese více vzdušné vlhkosti). Pod široko spadá i vítr chamsín v Egyptě a u Rudého moře.

Při jugu může docházet k zaplavování nábřeží. Známý je hlavně Trogir, kdy může být městské nábřeží zaplavené mořem. A pokud máte zaparkované auto v ACI Marině Trogir, může se octnout na výši celých kol na několik dní v mořské vodě. A to autu nedělá dobře :).

Jak může vypadat jugo na moři?

Plavba v jugu může být nebezpečná pro méně zkušené posádky, zejména na jaře a na podzim. Nezapomeňte proto rozhodně na pojištění kauce, pojištění odpovědnosti skippera a cestovní pojištění, které vám garantuje zásah až 200 Nm od pobřeží. Od jachtařů pro jachtaře.

Chci si vybrat pojištění

Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu!