Loď na mělčině a účet za statisíce: Martinův příběh aneb když vaše kauce nestačí

Autor: Daniela Jírová 20.11.2024 Článek
Stačilo pár vteřin nepozornosti a dovolená ve Skotsku se pro Martina proměnila ve finanční drama – měl zaplatit přes 240 tisíc Kč za ušlý nájem charterové společnosti. Jak se ochránit?
Loď na mělčině a účet za statisíce: Martinův příběh a jak se chránit

Mnoho jachtařů si při plánování plavby neuvědomí, že při nehodě neriskují jen svou vratnou kauci. Ve hře je mnohem víc…

Stále častěji si charterové společnosti nárokují i kompenzaci za ušlý nájem – za dobu, kdy kvůli opravě loď nemohou pronajmout. A tato částka se může během oprav vyšplhat na statisíce.

Případová studie: Martinova plavba ve Skotsku

Přesně tohle zažil Martin při plavbě ve Skotsku. V oblíbené marině Largs si půjčil loď Bavaria 42 Clipperton a těšil se na zajímavý jachting. Stačilo přehlédnutí skály pod hladinou v průlivu Loch Tarbert, náraz kýlem a jachtařský sen se rázem změnil ve vleklý problém.

"Vjezd do Loch Tarbert je sice úzký, ale dobře značený pomocí transitů. Problém začíná na samém konci, kde transity končí a kde je uveden kurz 90°, který vás provede kolem posledních skal. V úzkém průlivu jsem snížil rychlost a při změně kurzu na 90° nás začal přílivový proud (cca 2 kt) snášet ke skalám. Jednu z nich, která byla skrytá pod vodou, jsme přitom trefili."

Mapa místa nehody

Na snímku vlevo (Antares) místo nárazu do skály, vpravo (Navionics) transitní linie i linie 90°

Prohlídka lodi při check-outu bohužel ukázala rozsáhlejší poškození, které si vyžádalo delší opravu a samozřejmě vytažení z vody.

Došlo nejen k poškození kýlu a jeho uchycení k trupu lodi, ale i k poškození samotného trupu. Poničené byly také otvory pro šrouby. Pro opravu pak musel být demontován nejen kýl a veškeré vybavení v salónu, ale kvůli nestabilitě také stěžeň. A to opravu protáhlo a prodražilo.

"Dno a kýl jsme ihned prohlédli, ale na první pohled nebyly patrné známky poškození. Nicméně podle pravidel charterovky jsme povinni každý náraz pod čárou ponoru hlásit, a tak jsme byli vyzváni k okamžitému návratu a kontrole lodi na souši. Tam se teprve ukázal rozsah škod.

Pravidlo ohlášení nárazu charterovce je v těchto vodách důležité, hrozilo totiž reálně, že bychom v silnějším větru při plachtění o kýl mohli přijít, a to i s částí dna lodě…"

Oprava kýlu jachty

Vážně poškozené byly také otvory pro šrouby

Co zahrnovala oprava? Pečlivé zbroušení poškozených částí, několik vrstev laminace, ošetření, lakování i antifouling. Opravený byl také demontovaný kýl a samozřejmě systém uchycení kýlu včetně šroubů a okolí. Vše prošlo i zkouškou vodotěsnosti.

Oprava trupu jachty

Bylo provedeno pečlivé zbroušení, ošetření, lakování i antifouling

Vzhledem k nepřízni počasí se spuštění na vodu dále protáhlo. Loď tedy stála na souši 6 týdnů (od 4. srpna do 14. září), kdy nemohla být pronajímána. Právě částku za 6 týdnů pronájmu charterová společnost naúčtovala Martinovi – celkem šlo o 7 931,38 liber, tedy zhruba o 241 415 Kč.

Samotná oprava lodi vyšla téměř na dvojnásobek. I když opravu krylo majitelovo havarijní pojištění (a samozřejmě celá Martinova kauce ve výši 3 000 liber), zbývající obří suma za ušlý nájem ležela plně na Martinovi.

V případě stržené kauce je možné získat většinu peněz zpět díky pojištění kauce, ale kdo uhradí ušlý nájem? Na tento výdaj, který může být (zejména v porovnání s kaucí) skutečně astronomický, pamatuje na pojištění odpovědnosti skippera.

Martin si naštěstí toto pojištění před plavbou sjednal, proto se na nás obrátil. A protože Martin, charterová společnost i firma provádějící opravu dodali potřebné doklady, částku 241 415 Kč (po odečtení spoluúčasti 5 000 Kč) pojišťovna bez průtahů vyplatila.

Výhodou je také to, že plnění posílá v tomto případě pojišťovna přímo charetrové společnosti a nemusí ji platit klient.

Oprava trupu a kýlu jachty

Postup oprav loděnice pečlivě dokumentovala

Díky tomu zůstala Martinova plavba jen nepříjemnou vzpomínkou místo finanční katastrofy.

Pojištění odpovědnosti skippera může zachránit i váš rozpočet. Ale umí toho mnohem víc. Kryje bezpečně také další finančně nákladné události a újmy, které se stanou:

hrubou nedbalostí

na životním prostředí (únik nafty)

na zdraví či životě posádky (např. bolestné, snížené společenské uplatnění, ušlý zisk)

při vodních sportech nebo jízdě na dinghy

Váháte nad tím, co kryje pojištění kauce a co pojištění odpovědnosti skippera? Podívejte se na 7 námořních příběhů z praxe, kde rozdíl mezi pojištěním kauce a pojištěním odpovědnosti skippera dobře uvidíte.

Děkujeme za sdílení a přejeme Martinovi a všem jachtařům hodně krásných naplutých mil!

A nezapomeňte, že s případnými trablemi vám vždy rádi pomůžeme naším pojištěním pro jachtaře.

Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu! Podívejte se i na náš rozcestník Skutečné námořní příběhy a jejich řešení s mnoha tipy, jak krizové situace zvládnout.