Není totiž nic krásnějšího než si hned ráno skočit z lodi do čistého moře. Užít si volnost a svobodu bez lidí a ještě ušetřit za poplatky v marině. Proč se někteří jachtaři kotvě vyhýbají?
Částečně je to nedostatkem zkušeností, ze kterých nedůvěra vyplývá. Přitom, když zakotvíte správně, kotva vás udrží v jakémkoliv počasí, které běžně v Chorvatsku nebo Řecku panuje.
Co je tedy zárukou bezpečného a správného kotvení?
1. Dobré zarytí kotvy a správná délka kotevního řetězu
2. Výběr vhodného místa a správně provedený kotevní manévr
3. Zkouška, zda kotva dobře drží
4. Dovednost bezproblémového vytažení kotvy
5. Schopnost řešit problémy – zaseklou kotvu
V našem článku poradíme, jak vše jednoduše zvládnout, abyste mohli na kotvě klidně spát!
Hlavním předpokladem bezpečného zakotvení je kotva dobře zarytá do dna. Aby se zaryla opravdu dobře, musí být tažená po dně pod co nejmenším úhlem, ideálně do 8 až 10 stupňů. Toho dosáhneme vypuštěním dostatku řetězu.
K dosažení správného úhlu stačí vypuštění tří až pětinásobku délky řetězu na hloubku. Na malé hloubce dáváme pětinásobek, proto například na hloubce 4 metry vypustíme 20 metrů řetězu. Kotevní kování je ještě zhruba 1 metr nad hladinou, takže naše “hloubka” je ve skutečnosti spíše 5 metrů. A při 20 metrech vypuštěného řetězu jsme tedy na čtyřnásobku, nikoliv pětinásobku.
Proto se zvětšující se hloubkou není již tolik řetězu potřeba. Při kotvení na hloubce 10 metrů nám pak už stačí tří až čtyřnásobek hloubky. Dostatečné množství řetězu drží kotvu zarytou na dně, ležící řetěz se nenazvedává a nevylamuje kotvu.
Podívejte se i na rozdíl délky k dosažení správného úhlu při použití řetězu a lana
Vypuštěný řetěz neslouží pouze k zarytí kotvy do dna, ale slouží i jako pružina. Svou vahou vyrovnává poryvy větru, aby kotva nedostávala prudké rázy, ale byla namáhaná plynule a postupně. Hlavní roli tady hraje hmotnost řetězu.
Kolik řetěz váží? Řetěz o průměru 8 mm má váhu zhruba 1,5 kg/m, takže 20 metrů řetězu váží 30 kg. Když stojíte na hloubce 15 metrů a máte vypuštěných 50 metrů řetězu (obvykle je to všechen řetěz, který máte), tak máte ve vodě 75 kg řetězu, a to už je slušná hmotnost, která dobře tlumí rázy způsobené poryvy větru.
Je chybou dát víc řetězu? Jak poté funguje přídržnost kotvy, pokud dám třeba osminásobek?
Chyba to není, ale pětinásobek hloubky je už dostatečné množství řetězu. Na kotvišti, kde se bude točit vítr a kde budou mít všichni vypuštěný pětinásobek hloubky, se budou všechny lodě na kotvách otáčet na podobném poloměru. Pokud budete mít desetinásobek, budete se otáčet na jiném poloměru a může dojít k tomu, že vaše dráha se protne s dráhou jiné zakotvené lodi.
Jiná situace je, když stojíte přídí na kotvě a zádí na molo nebo na břeh. Tam dochází k trvalé zátěži kotvy, protože řetěz je stále našponovaný, aby možnost couvnutí dozadu byla co nejmenší. Tam je potom dobré vypustit tolik řetězu, kolik máte.
1. Hlavní předpokladem je správný výběr místa. Vybírejte si proto vždy zátoku pro zakotvení s ohledem na sílu a směr větru, na velikost zátoky, na množství lodí v zátoce a na druh dna (zda tam kotva drží nebo ne). Tyto informace najdete v jachtařském průvodci.
888 přístavů a zátok – Jachtařský průvodce Jadranem
2. Připlujte do zátoky a připravte si kotvu na vypuštění. Ne každá kotva začne po zmáčknutí tlačítka padat dolů, některou musíte rukou vyklopit. S tím je nutné počítat, aby pak nedocházelo k prodlení se spuštěním kotvy.
Důležitá maličkost: Záleží i na tom, zda máte kotevní vrátek s horizontální nebo vertikální osou. Pokud máte vrátek s horizontální osou, je dobré si vždy před spouštěním i taháním kotvy nasadit boty. U vrátku s horizontální osou se totiž může stát, že vám při spouštění kotvy řetěz vyskočí z řetězky a začne volně padat do moře. V tom okamžiku ho musíte zašlápnout na palubě nebo na vrátku, zastavit ho a vrátit zpět do řetězky. A bez boty by to nebylo jednoduché.
Obrázky převzaty z www.yachtservice.cz
3. Vlastní spouštění kotvy je jednoduché. Ten, kdo kotvu spouští, drží tlačítko dolů, dokud není venku tolik řetězu, kolik kapitán určí anebo dokud kapitán neřekne dost. A kapitán dá povel k vypouštění kotvy, když je na tom správném místě a loď stojí. Podle čeho poznáte, že loď stojí? Ne podle rychloměru, ale podle toho, že se vám body na břehu oproti sobě nepohybují.
4. Jakmile je kotva na dně, můžete začít pomalu, ale opravdu pomalu couvat. Pokud trochu fouká vítr, obvykle stačí nechat se snášet větrem. Jakmile je vypuštěné přiměřené množství řetězu, nechte loď splouvat, dokud se řetěz nenapne a loď se nestočí přídí proti větru.
5. Pak zajistěte kotevní řetěz lanem a povolte řetěz na kotevním vrátku tak, aby lano šlo přes kotevní kladku a drželo řetěz napnutý mimo loď. Proč?
aby se vám nepřenášelo chvění z řetězu do lodi – např. při stání na kamenitém dnu je to v silnějším větru docela slušný hluk
šetříte kotevní vrátek a řetězku
Proč doporučujeme zajištění řetězu lanem a ne šeklem? Abyste ho mohli v nouzi odhodit a odplout. A zkuste si ve tmě, v mokru a v bouři povolit kleštěmi nebo klíčem zatížený šekl, abyste se zbavili řetězu, obzvláště, když vás vítr a vlny ženou na břeh a vy máte vše, jenom ne klid, abyste to mohli udělat. A provaz přeříznete nožem vždy.
Je důležité si dobře prohlédnout, jak lodě kolem vás kotví, aby nedošlo ke kontaktu. Kotvu můžete vypouštět těsně za zádí lodě, kterou si vyberete, a pak od ní couvat pryč. Při otočení větru se k této lodi nemůžete dostat. Dávejte pozor, zejména pokud kotvíte v přeplněné zátoce, kde stojí i lodě na bójích, ty se budou otáčet jinak.
Jakmile se řetěz napne a stojíte natočeni přídí proti větru, dejte malý plyn dozadu. Loď začne trochu couvat, pak se zastaví (sledujte opět body na břehu) a trochu popojede dopředu, jak ji napnutý řetěz přitáhne. V tomto okamžiku trochu přidejte plyn dozadu. Loď opět trochu couvá, zastaví se a popojede dopředu.
Pak opět trochu přidejte plyn a toto opakujete do 2 500 otáček motoru. A když vás při těchto otáčkách kotva udrží, udrží vás při jakýchkoliv podmínkách, které můžou běžně nastat. Kotvě pak můžete věřit a můžete klidně spát.
Pokud by byla loď stále natočená bokem na vítr, znamená to, že buď nedrží kotva a vy stále splouváte i s kotvou, anebo stojíte v místě, kde je proud.
1. Vypustíte víc řetězu.
2. Pokud to nepomůže, vytáhnete řetěz i kotvu a celý proces zopakujete.
3. Pokud to nepomůže, vytáhnete řetěz i kotvu a celý proces zopakujete.
4. Pokud to nepomůže, vytáhnete řetěz i kotvu. Pokud vám do té doby kotva držela, znamená to, že je zde špatné dno, kde vaše kotva nedrží. Můžete vyzkoušet dva způsoby, jak si kotvení pojistit.
Pokud máte dostatečně velkou rezervní kotvu, jinou než hlavní, můžete ji vyměnit a zkusit zakotvit s touto rezervní kotvou. Již jsem to několikrát na charterových lodích udělal. Jako hlavní kotva byla pluhová kotva CQR a jako rezervní kotva byla plochá Danforthka, která držela lépe.
Další možností je zakotvit na dvě kotvy na jednom řetězu.
Jaký je postup? Vezměte rezervní kotvu (pokud k ní máte pár metrů řetězu, tak i s řetězem), uvažte ji do oka na hlavě hlavní kotvy a na rezervní kotvu si přivažte fendr nebo bóji s odpovídajícím množstvím lana. Nejprve spustíte rezervní kotvu a pak hlavní kotvu.
5. Pokud vám ani toto nebude držet, jeďte jinam.
Bójka s lanem na rezervní kotvě je důležitá ze dvou důvodů. Jednak proto, aby bylo vidět, kde vaše kotva leží a někdo vám přes ni nepřehodil svou kotvu. Anebo proto, že kotevním vrátkem vytáhnete hlavní kotvu, ale rezervní vám zůstane viset zavěšená na hlavní kotvě a musíte ji vytáhnout ručně. A to se dělá mnohem lépe, když podeberte háčkem bóji, zvednete si ji a pak si lanem vytáhnete rezervní kotvu, než když visíte předklonění přes přední koš a v této pohodlné pozici se snažíte zvednout rukama kotvu.
1. Nemáte kotvu připravenou, zavoláte na příď spouštět kotvu a než k tomu dojde, jste skoro u mola nebo břehu, máte v moři málo řetězu a kotva nedrží.
2. Při spouštění kotvy ještě jedete vpřed, kotva vám klesne na dno a když začnete couvat, tak se vám řetěz omotá kolem kotvy a kotvu potom táhne a nedovolí ji, aby se zaryla do dna.
3. Při vypouštění kotvy couváte moc rychle a kotvu táhnete po dně a nedáte ji šanci, aby se zaryla do dna a držela.
TIP Chcete mít na moři možnost technických a právních konzultací zdarma? Staňte se členem Boatsafe Skippers Clubu. Na členy klubu čeká navíc 6 prémiových přednášek ročně od nejlepších jachtařů.
Domluvte si předem znamení pro manévrování při tahání kotvy. Řetěz je nutné tahat tak, aby šel z kotevní kladky přímo dolů, nikoliv pod loď, dopředu nebo dozadu. Uvědomte si, že kotevní vrátek není určený k tomu, aby táhl loď proti větru a vlnám, ale proto, aby z vody vytáhl řetěz a kotvu.
Před začátkem tahání kotvy si uvědomte, jak jste včera kotvu házeli a jestli foukal vítr ze stejného směru jako nyní anebo jiným. Hned budete mít představu o tom, kam asi budete muset plout, aby šlo kotvu snadno vytáhnout.
Pokud jste s touto lodí již kotvili, tak víte, jestli řetěz při zvedání volně padá do kotevní studánky anebo jestli se zasekává a vy musíte řetěz v kotevní studánce rovnat, aby bylo možné ho vytáhnout. Je dobré si dopředu připravit háček, se kterým budete řetěz rovnat, abyste nemuseli ležet na palubě a dělat to rukama. Na tuto činnost je dobré si vzít dalšího člověka.
1. Zhruba 5 minut před zvedáním kotvy si nastartujte motor a na neutrál si dejte větší plyn (cca 1 500 otáček). Trochu si tím oživíte akumulátory, které se přes noc vybíjely.
2. Na příď pošlete kotevníka, se kterým máte domluvené signály, a začněte zvedat kotvu. I v případě, že máte možnost zvedat kotvu od kormidla, je lepší, když to dělá kotevník, protože vy od kormidla nevidíte na řetěz.
3. Kotevník vám ukazuje, kam máte jet, a vy natáčíte příď tam, kam je potřeba. Jak to provádět co nejlépe? S využitím propwash a natočení kormidelního listu.
Natáčení přídě provádějte krátkým velkým plynem a natočením kormidelního listu. Při zvedání kotvy loď nerozjeďte, abyste řetěz nepřejížděli. Naopak loď trochu brzděte, abyste vpřed jeli jenom tak rychle, jak je potřeba. Jak jedete rychle opět poznáte podle pohybujících se bodů na břehu.
4. Když už máte kotvu kousek pod lodí, tak zpomalte vytahování a kotvu v závěrečné fázi, kdy jde přes kladku kotevního kování, vytahujte pomalu, aby vám nevyskočila z kotevního kování a abyste s ní něco nepoškodili. Pokud je kotva špinavá od bláta, můžete ji spustit do vody a na zpátečku ji chvíli táhnout za sebou a bláto z ní spláchnout. Při dotahování kotvy buď zastavte anebo vytahujte pomalu, aby se vám kotva nezhoupla a neudeřila do přídě.
5. Po vytažení kotvu zajistěte lanem a lehce povolte řetěz na vrátku.
TIP Kotevní vrátek je poměrně energeticky náročný, proto můžete kotvu tahat přerušovaně. Někteří jachtaři preferují právě tento způsob.
1. Když se kotva zasekne a nejde vytáhnout, povolte trochu řetěz, aby nebyl našponovaný. Kotvu pak postupně přejíždějte do různých směrů a zkuste ji vytáhnout.
2. Pokud to nepomůže, voda je teplá a čistá a vy nebo někdo jiný se ke kotvě umíte potopit, potopte se a kotvu uvolněte. Někdy stačí se jenom podívat, proč kotva nejde vytáhnout a tím si ujasnit, jak na to, aby šla.
3. Zavolejte potápěče nebo se poptejte na okolních lodích, jestli by vám za menší odměnu někdo nepomohl.
Článek doprovází zářijovou přednášku Jak na bezpečné kotvení, která je součástí seriálu našich přednášek a můžete si ji pustit ze záznamu.
Přečíst si můžete i tipy, jak si poradit při bouřce na kotvišti a návod, jak kotvit v nejrůznějších situacích (příď kotva a záď břeh nebo molo). Ukážeme vám, jak na vyvazovaní lodí k sobě a jak řešit stání s vyvázáním na břeh. Nebo se můžete začíst do článku, jak si poradit s vytažením cizí kotvy.
Pokud byste se dostali do vážnějších potíží a kotvu museli odhodit, tak se můžete spolehnout na pojištění kauce. Utopenou nebo ztracenou kotvu či řetěz totiž kryjeme.
Zajímají vás další přednášky o bezpečné plavbě? Sledujte jachtařský blog, kde pravidelně přednášky vypisujeme. Těšíme se na vás!