Jak přežít kotvení v bouři bez nehody? Tipy, jak se udržet na kotvě a nebo bezpečně odplout na moře

Autor: Jiří Zindulka 5.10.2021 Článek
Vyberete si romantickou zátoku, zakotvíte a kocháte se západem slunce. V noci přijde prudká bouře a hrozí utržení kotvy. Jak bezpečně bouřku na kotvě přežít a ochránit loď i posádku? Přinášíme tipy od Jirky Zindulky.
Jak se udržet v bouři na kotvě

Minule jsme si ukázali, jak na to, aby kotva opravdu dobře držela a kotvení bylo bezpečné. Víte tedy, že na kotvu už se můžete spolehnout.

Jak ale zareagovat, když hrozí noční bouře? Zůstanete na kotvě, nebo poplujete jinam? Záleží to na vašich zkušenostech a také na tom, odkud bude vát vítr. Pokud v noci přijde bouře a je hlášená, je důležité vědět, jestli přijde od břehu nebo od moře.

1. Když přijde od břehu, budete mít pouze silný vítr, ale bez vln. Pokud jste dobře zakotvení, kotva je dobře zarytá a drží, tak vás udrží i v těchto podmínkách.

2. Pokud víte, že bouře přijde od moře, tak je lepší odplout nebo změnit kotviště. Ve chvíli, kdy se začnou zvedat vlny a hrnou se do zátoky, tak to kotva většinou nevydrží. Dostává kvůli vlnám příliš velké rázy a utrhne se. Zejména na charterových lodích nebývá kotva tak dobrá, aby to vydržela.

Občas se ale vítr může v noci otočit nebo přijít náhlá noční bouře. Jak zareagovat?

Bouře na moři

Jak nejlépe přečkat náhlou větrnou bouři na kotvě

Náhlé bouře (například Tramontana, Lebič) v Chorvatsku občas chodí, trvají 20 až 50 minut a foukat při nich může krátkodobě až 50 uzlů. Pokud jste dobře zakotvení, a tohle se stane, využijte tento osvědčený postup, aby vás kotva udržela.

Dopředu si připravte nepromokavé oblečení, a to si na sebe navlékněte ještě předtím, než bude kulminovat bouře a než vylezete na palubu. Pak můžete v klidu a teple stát u kormidla a držet loď přídí proti větru, i když budou padat z nebe vědra vody nebo přijdou kroupy.

Nastartujte si motor a zkontrolujte si, že vám žádné lano nepadá z lodi do moře, abyste si ho nenamotali.

V době, kdy bouře kulminuje, pak pomozte kotvě motorem, aby celou váhu lodi nedržela jen ona. Na motor jednoduše držte loď přídí proti větru. Pozor jen, abyste kotvu nepřejeli a sami si ji nevytrhli.

TIP

Přečtete si podrobný popis, jak předejít utržení lodi, kde najdete i rozbor konkrétní nehody a mnoho dalších užitečných tipů.

Utržená loď v bouři
Co se ještě může hodit?

Nezapomeňte si před bouří dobře složit bimini a pevně svázat, aby ho bouře nevytrhla a nepotrhala.

Vytáhněte si na palubu dinghy a pořádně ho zajistěte a přivažte. Pokud by byl člun přivázaný za lodí, mohl by se utrhnout nebo zkomplikovat odplutí v případě zhoršení situace.

Loď na noc chystejte tak, aby mohla rychle vyplout (vytáhněte a zabezpečte baden plato, uklidťe palubu, zabezpečte lana...).

Používejte tlumič (snubber) - zajistěte kotevní řetěz lanem a povolte řetěz na kotevním vrátku tak, aby lano šlo přes kotevní kladku a drželo řetěz napnutý mimo loď. Chráníte vrátek před vytrhnutím a jistíte si kotvu před ztrátou.

Stanovte si předem bezpečný kurz pro vyplutí ze zátoky. Pak víte, že musíte jet kurzem např. 130 ° a že vás povede středem zátoky mimo nebezpečí. To platí, i když vám navigace funguje (kompas je pro vás užitečný pomocník).

Pokud kotva nedrží, není dobře zarytá, tak je lepší a hlavně bezpečnější odplout na moře a přečkat bouři tam.

Loď v bouři

Nouzové odplutí z kotvy během noci, když kotva nejde vytáhnout

Někdy se zkrátka může stát, že musíte v noci během bouře odplout. Třeba proto, že vám nedrží kotva, nebo se vám něco stane s kotevním vrátkem a vy nejste schopni kotvu vytáhnout. Jak postupovat?

Přivažte na konec kotevního řetězu větší fendr s lanem a kotvu i s řetězem nechte v zátoce. Je vždy lepší obětovat kotvu a řetěz, než přijít o loď.

Do zátoky se pak vraťte ve dne hned, jak se vítr trochu uklidní, a kotvu si vytáhněte.

Pokud byste si ji neoznačili fendrem, nemuseli byste ji najít. A pokud byste do zátoky nepřijeli hned, jak se vítr uklidní, už by ji vylovil někdo jiný. Místní vědí, že určité zátoky jsou po bouři místem, kde se dá dobře vydělat.

Zajištění řetězu v kotevně

Proč doporučujeme zajištění řetězu lanem a ne šeklem? Abyste ho mohli v nouzi odhodit a odplout. A zkuste si ve tmě, v mokru a v bouři povolit kleštěmi nebo klíčem zatížený šekl, abyste se zbavili řetězu, obzvláště, když vás vítr a vlny ženou na břeh a vy máte vše, jenom ne klid, abyste to mohli udělat. A provaz přeříznete nožem vždy.

Pokud byste se dostali do vážnějších potíží a kotvu museli odhodit, tak se můžete spolehnout na pojištění kauce. Utopenou nebo ztracenou kotvu či řetěz totiž kryjeme.

A přečíst si můžete i podrobný návod, jak kotvit v nejrůznějších situacích (příď kotva a záď břeh nebo molo) nebo článek, jak si poradit s vytažením cizí kotvy.

Článek doprovází zářijovou přednášku Jak na bezpečné kotvení, která je součástí seriálu našich přednášek zdarma. Zajímají vás další přednášky o bezpečné plavbě? Sledujte jachtařský blog, kde pravidelně přednášky vypisujeme. Těšíme se na vás!