Noční drama: utržení z kotvy těsně u skal a nefunkční motor. Jak dopadla tato nehoda a jak to můžeme udělat lépe?

Autor: Daniela Jírová 26.11.2024 Článek
Honza se svou partnerkou vyrazili na zářijovou pohodovou plavbu. Ta se ale poslední noc změnila doslova v noční můru a málem skončila tragicky. Jak podobné situaci zabránit a co naopak skipper zvládl skvěle?
Noční drama: utržení z kotvy u skal a nefunkční motor. Jak to dopadlo?

Honza svou plavbu sdílel v rámci sebereflexe na sociálních sítích, kde vyvolala velký ohlas. A protože na ni přibral i kompletní pojištění Boatsafe, domluvili jsme se, že celou událost exkluzivně a s Honzovým souhlasem publikujeme u nás i s komentáři a tipy jachtařské komunity.

Plavba na lodi Bavaria 41S z Pirovacu započala 7. září 2024. Dramatická situace se kupodivu netýká dvou tornád, kolem kterých ten den pluli a o kterých se hodně psalo. Co se tedy stalo a jak si osudnou šestou noc zapsal Honza do lodního deníku?

Den 6

12:00

Po dopolední změně trasy z původně plánované (Primošten - Zmajan /NE - zátoka Bok/) kvůli nepřízni počasí /2x zaznamenané tornádo, z toho jedno pár minut "kolizním kurzu"/, pokračujeme plavbou ze zátoky Grebaštica okolo Drveniku W stranou a Zlarinu z E strany - hlavně pro klidnější vlny.

13:00

Se změnou kurzu okolo Zlarinu vytahujeme genu a díky relativně stabilnímu S větru (bočák) 12 až 20 kn je cíl zátoka Bok (bez obratu?).

14:00

Zakotveno, vypuštěno cca 35 m řetězu na 6,5 metrové hloubce, přímo proti S větru, zásek na 1 900 - 2 000 otáček, kotva leží v písku. Vyvázán kotevní šekl na uvolnění řetězu.

Kontrola Windy, do rána převládá S a SE vítr na všech modelech (pozn.: chyba #1). Zátoka není kryta z S strany tak dobře, jaký byl předpoklad, ale nemělo by být na škodu, spíše naopak.

Zátoka Bok na ostrově Zmajan - mapa

Poloha zátoky a ochrana před větrem

16:00

Kontrola kotvy ponořením, zaseknuto po cca 2 metry; polovina řetězu leží, zbytek v mírném napnutí. Fouká průměrně 15 kn přímo v ose zátoky, do špičky lodi. Z dinghy vyvázáno 50metrové lano na břeh, kolem záďového vazáku, na prostřední vinšnu.

Dotaženo tak, že se S vítr opírá do levoboku a napíná kotvu-lano (pozn: jsem s tím nadmíru spokojený - chyba #2).

Výšlap na kopec se pro únavu posádky odkládá. Úklid na noc (sklizení dinghy na palubu, zavření badenplata). Utrousím, částečně ve srandě, informaci o laně na břeh: "pokud by se cokoli pokazilo, lano z vinšny odhazujeme do pryč a odplouváme".

Zátoka Bok na ostrově Zmajan - naše loď

Zakotvení a vyvázání

20:00

Po západu slunce je ze salonu vidět měsíc, občas překrytý oblačností.

20:25

Z charterovky varování na WhatsApp - zajistěte na noc loď a vyřiďte i ostatním ve skupině. Olajkováno. Kontrola měsíce - není vidět.

Vzápětí "zchecknutí" z kokpitu...:

loď je cca 1-2 metry od útesu na levoboku

-> okamžitý start motoru

kontrola vyvazovacího lana -> zdá se, že je za zádí, ale v tahu

zpětný chod motoru (protože sfoukávána je hlavně příď)

během 5 sekund motor zdechá s tím, že se loď ještě rychleji přibližuje k útesu

nový start (neutrál) -> zařazení zpátečky -> motor zdechá

běžím pro plavecké boty do salonu, skáču do vody, viditelnost mizerná, ale lano okolo kormidelního listu je vidět

na posádku z vody křičím prosbu o potápěčské brýle a čelovku a pokouším se loď odtlačovat, reálně spíš zpomalovat

během pár vteřin jsem měl věci na badenplatu!

na dvě 40sekundová potopení (vyčteno zpětně z potápěčských hodinek) se podaří uvolnit lano z propeleru, třetím ponorem uvolněno z kormidelního listu;

posádka vytahuje lano na badenplato; celý chuchvalec z plata pak odhazuji někam za loď na útes

přesně podle instrukcí z vody posádka dává plný zpětný chod, následovaný pokusem vytočit list doprava

loď je silným NW větrem (odhadem 10 až 20 kn) nasouvána na útes a citelně o něj něčím dře

jediný efekt, co zpětný chod generuje je černý kouř a horká voda z chladícího ústí (přímo na mě)

Na přemýšlení moc prostoru není, ale celou dobu mám před očima článek na blogu Boatsafe o ztroskotání Kryštofa Zindulky v roce 2023. A je mi jasné, že tentokrát jsem to posral já...

Zátoka Bok na ostrově Zmajan

Zátoka Bok na ostrově Zmajan

kombinací adrenalinu, velkého štěstí, vln a tahu propeleru se podaří loď během cca 2 minut nějak odtlačit z útesu

tah motoru zabírá, pomalu se vzdalujeme od útesu

na badenplato nevylezu sám, posádka mi pomáhá; vzhledem k nepoměru váhy a sil hraje opět roli zřejmě hodně adrenalinu

vyvěšeni na kotvě srovnáváme kormidlo

kvůli silnému větru a vyvázání řetězu na lano+příďový vazák nechci posádku posílat dopředu

navíjím řetěz do tahu, odvazuju kotevní šekl a zkouším navíjet dál, jestli vrátek utáhne

do kokpitu křičím "neutrál, neutrál" a okamžitě se děje!

loď přitahuju přes vrátek až k samotnému vytažení kotvy

vracím se do kokpitu, otáčíme o 180° a plujeme ze zátoky 2 uzly na maják na Tijatu

teprve nyní (chyba #3) dávám instrukci nasadit si vestu

vím, že v noci má spadnou 40mm srážek; oblaka ale vypadala, že min. během 30 min se to nestane

oblékáme na sebe vše teplé, já měním mokré za suché

po kontrole tridat, času a rychlého pohledu na předpověď volím jedinou volbu na jistotu: bojkové pole na Kakanu, které historicky znám - jak trasu, tak uspořádání;

cca 23:30

Připlouváme a po cca 15minutovém hledání volné bójky z kokpitu jednu dost neviditelnou vyvazujeme na záďový vazák. Díky délce lan není možné udělat výtah na příďový vazák, takže ve zbytcích mentálních sil improvizujeme a postupně převazujeme dvojici lan záď -> záď + střed -> střed + příď -> příď

23:50

Jsme vyvázání na příďový vazák; s posádkou* následuje dlouhé obětí, že jsme to zvládli!

Do 5 minut začíná průtrž, která, společně se střídajícími větry ze všech směrů, nepřestává do ranních hodin

Kontroluji šachty pod podlahou (prázdné) a průběžně se snažím vnímat frekvenci bilge pumpy - nevypadá, že by spínala častěji

*Posádka byla dvoučlenná - skipper (já) + partnerka, které tímto vyjadřuji hlubokou poklonu, díky a neskutečný obdiv za to, jak celý průběh ustála od začátku až do konce. Děkuji, Kristy!

Den 7

po 9:00

Následuje kontrola lodi zespoda. Kýl je bez jakýchkoli odřenin, spodní hrana kormidelního listu je zbroušena; jiné poškození nejsou viditelné. Pomalu se loučím s kaucí (pojištěnou u Boatsafe); a to i přesto, že kus listu jsem hned v neděli ráno reportoval charterovce jako poškozený (to jsem zjistil po "check-in ponoru"). Na explicitní nedělní dotaz, zda mám nafotit, následovala odpověď "no need".

Z celé této události jsem si odnesl několik ponaučení:

Tři hlavní chyby jsem označil v textu chyba # a níže je rekapituluji. A pokud jedinému čtenáři pomohou, budu jen rád.

Mně pomohly v přehodnocení chápání Windy a přístupu k vyvazování kotva + břeh.

#1. Dedukce, že pokud se v každém z modelů větry stáčí z S přes SE až na N (v ranních hodinách, kdy bychom odplouvali), a tím pádem mi stačí jen jedno vyvazovací lano, byla z mé strany naprosto špatná, při zpětném pohledu až hloupá. Z několika důvodů:

Nemám Windy Premium a modely tak mají interval kroků 3h, za druhé jsou to pořád "jen" modely.

Vybral jsem sice zátoku jakžtakž krytou před S větry, ale její tvar (kombinace hloubky a šířky) mě vedl k tomu, že jsem ani neuvažoval o spojení všech 4 relativně krátkých vyvazovacích lan, které charterovka k lodi nechává, abych pokryl i zdánlivě nereálný NW vítr. Použil jsem jen jediné své dlouhé lano na vykrytí S- SENE.

#2. Zásadní problém a zadělání si na problém bylo nevyvázání toho návětrného lana v úhlu 180° na kotvu. Tím, že spolu svíraly cca 120° (a nedoplnil jsem druhé lano), při opačném, než předpokládaném větru, se lano uvolnilo z tahu, šprajclo se mezi list a trup a volná délka se pak mohla namotat na propeler.

#3. Pokyn k nasazení vesty posádce měl taktéž předcházet čemukoli dalšímu!

Tipy a ohlasy z jachtařské komunity

Honza sdílel svůj příběh také na facebooku, kde vyvolal velký zájem. Nejzajímavější ohlasy a tipy přidáváme proto i sem. V závěru připojujeme tipy a doporučení Jirky Zindulky.

"Určitě nechci kritizovat, každý z nás už občas podělal a ještě podělá, ale:

1/ kotvu ven ze zátoky

2/ pokud hloubka dovolí, loď zasunout dovnitř

3/ vždy dvě lana, loď musí být stabilní na místě

4/ pokud by nešel bod 1&2, kolmo ke břehu, dvě lana

5/ pokud podmínky nedovolí nic výše uvedeného zůstat na kotvě bez vázání

Jak se točí vrtule, nikdo nesmí být ve vodě okolo lodě. To riziko za nic nestojí. Hlavní je, že jste neztuhli a nenechali se pasivně rozmlátit o břeh jako se to občas stává.

Loď zakotvená v zátoce Bok na ostrově Zmajan - mapa

Poloha lodi a kotvy v zátoce Bok

"Díky za otevřenost, ne každý sdílí svoje chyby, a ty jsou přitom nejcennější pro poučení ostatních. V první řadě je v posledních letech docela zřejmé, že meteo modely mají s dynamikou změny počasí problém, a na předpovědi se zkrátka nedá spoléhat."

"Nástroj je potřeba používat k tomu, k čemu je určený... Windy zobrazuje výstupy matematických modelů, které mají prostorové rozlišení v řádu kilometrů a časově v řádu desítek minut. Za normální situace tyto výstupy interpretují meteorologové. Windy nám jachtařům, mnohdy meteorologickým laikům, zpřístupňuje tato nízkoúrovňová data. Aby mi to pomohlo, musím o meteorologii něco vědět."

TIP Chcete se naučit používat Windy lépe, poznat všechny nové funkce a umět data interpretovat správně? Připojte se k online přednášce Naučte se využít všechny funkce aplikace Windy pro pokročilé.

Doporučení a tipy Jirky Zindulky

Ten příběh je poučný a je skvělé, že to dobře dopadlo. Měli štěstí, že ke změně větru došlo večer ještě před tím, nežli šli spát. Pokud by se to stalo v noci, pravděpodobně by to mělo výrazně horší průběh. Vyřešil to dobře, smekám před ním i jeho ženou.

Já bych (kromě toho, co již bylo řečeno) ještě poukázal na podcenění především dvou věcí - nesledování navtexové předpovědi počasí a nepoužívání alarmů.

1. Sledování předpovědi - lokální předpovědi a NAVTEX

Je důležité sledovat nejenom předpovědní modely, ale především lokální předpovědi s varováním. Tyto předpovědi zahrnují varování a upozorňují na potenciálně nebezpečné změny počasí. Obsahují analýzu, kterou si většina lidí nedokáže sama udělat pouze na základě Windy (zde by nepomohlo ani placené Premium Windy).

Chorvatsko má u Splitu moderní navtexový vysílač (dosah nejméně 85 NM), který vysílá kromě nautických varovných zpráv i aktuální zprávy o počasí. Zprávy vysílané v posledních 72 hodinách si můžete i přečíst - zprávy NAVTEX, nahlédnout lze i do archivu.

Jaká byla Navtex předpověď pro 12. 9. 2024?

Z archivu jsme pro názornost vytáhli Navtex předpověď pro 12.9. 2024:

Varování říká: Izolované nárazy větru SE/SW směru, lokálně také S, večer/přes noc NE/NW 35-45 kt. Moře od poledne lokálně 5 stupeň, náhlé bouřky.

Synopse říká: Bouřková níže nad Janovským zálivem se prohlubuje a postupně se přesouvá směrem k Jaderskému moři.

Předpověď pro centrální Jadran říká: Vítr SE/S, na volném moři se zvýší na 12-24 kt, večer až na 28 kt, přes noc se změní na NW 14-24 kt, nejprve na N. Postupně zataženo, hlavně večer/noc lokálně možnost silných bouřek.

Varování Navtex

Předpověď a varování NAVTEX pro inkriminovanou noc

Všechny tyto tři části navtexové zprávy nám říkají, abychom se měli na pozoru. Možnost náhlých bouří se v úzké zátoce, kde nemám prostor na otočení lodi na kotvě v případě zahození lana vedoucího na břeh, dostávám při příchodu náhlé bouře (úplně jedno z jaké strany přichází) do neřešitelné situace.

Náhlé bouřky často nezachycují předpovědní modely, protože trvají krátce, obvykle pouze desítky minut, zato mohou být extrémně intenzivní, a to jak silou větru, tak vydatností srážek. Na předpovědních modelech se dá vyčíst z hodnoty CAPE indexu.

Ohlašovaná noční změna větru na NE/NW (s varováním až 35-45 kn) činí zátoku Bok zcela nevhodnou (zejména s lanem na břeh). Tato zátoka neposkytuje žádnou ochranu a naopak se stává pastí. Pokud nechceme jet do mariny, je při takové předpovědi lepší zvolit bójové pole (a ověřit stav kotevního lana) nebo dobře chráněnou zátoku s dostatkem prostoru pro volné otáčení lodě.

TIP Více tipů i odkazy na všechny lokální servery pro každou z Chorvatských oblastí najdete v článku Jak získat nejpřesnější předpověď počasí v Chorvatsku, kterou potřebujete na moři?

2. Nepoužití alarmů (směr větru, hloubka a/nebo kotva)

Za zásadní chybu ale pokládám to (a to dělá hodně lidí), že si skipper nezapnul alarm na hloubku a alarm na změnu směru větru (případně kotevní alarm na polohu, ten ale není tak přesný). Varovalo by ho to včas, že hloubka klesá, že se mění vítr a že kotva nedrží. A bylo by mnohem více času na řešení. Alarmům a jejich využívání se budeme detailně věnovat v samostatném článku.

Loď zakotvená v zátoce Bok na ostrově Zmajan

Děkujeme za sdílení a přejeme Honzovi a všem jachtařům hodně krásných naplutých mil!

A nezapomeňte, že s případnými trablemi vám vždy rádi pomůžeme naším pojištěním pro jachtaře.

Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu! Podívejte se i na náš rozcestník Skutečné námořní příběhy a jejich řešení s mnoha tipy, jak krizové situace zvládnout.