Jaké byly nejčastější škody na lodi v roce 2024?

Autor: Daniela Jírová 3.1.2025 Článek
Přinášíme velký přehled nehod, které v roce 2024 řešili čeští jachtaři na moři. Na co si při plavbě dát pozor, abyste také nepřišli o kauci?
Jaké byly nejčastější škody na lodi v roce 2024?

Paleta škod, kterou v Boatsafe řešíme, je skutečně pestrá. Přesto mezi řešenými pojistnými událostmi každoročně dominuje 5 opakujících se škod, mění se jen jejich pořadí.

V roce 2021 jsme nejčastěji řešili namotání mooringu na lodní šroub, v roce 2022 to byly rozlámané lukny. V roce 2023 se vlivem dynamického letního počasí nejčastěji hlásily škody na kýlu a kormidle. A jak to dopadlo v roce 2024? Pojďte to zjistit!

1. Odření a/nebo poškození trupu

V roce 2024 se objevovalo nejčastěji a tvořilo 19 % všech likvidovaných škod. Náklady na opravu se pohybovaly od 300 eur u drobnějších poškození až po propadnutí celé kauce u škody většího rozsahu.

K fatálnějším poškozením trupu docházelo při kontaktu s další lodí během regaty. Menší škody vznikaly tradičně při přistání či odplouvání od mola v silném větru. Řadu odřenin způsobilo i "otření" o další lodě při přístavních manévrech.

Přístavní manévr a náraz do vedlejší lodi

Rizikové zajíždění do mariny – poškození kormidelního listu, zábradlí a poškrábání gelcoatu (škoda 2 375 eur)

Výhodou pojištění kauce Boatsafe je to, že kryje i škody, které nezaviní skipper nebo posádka. To oceníte, když vaši loď poškodí jiná při regatě či přistávání. Charterovka totiž zabaví kauci i vám.

TIP Pokud není poškození rozsáhlé, můžete ho opravit sami i bez ztráty kauce. Návod najdete v článku, jak opravit poškozený gelcoat na lodi.

Poškozený trup

Vlevo: poškozená záď po střetu s jinou lodí při rozjížďce regaty (škoda 850 eur), vpravo poškozené badenplato (škoda: spolu s ulomením kotvy celá kauce 2 500 eur)

2. Roztržené plachty

Potrhané a poničené plachty tvoří 18 % škod. Zhruba třetina z nich se týkala genakrů, což je dáno i tím, že regaty pojišťujeme často (a i přes časté škody stále moc rádi).

K roztržení genakru vždy vedlo přecenění vlastních sil nebo podcenění meteorologických podmínek (např. nestabilní vítr a plavba v nevhodném úhlu větru, poryvy) nebo nedostatečné zabezpečení ostrých výstupků při používání genakru.

Poškozený genakr

Poškozený genakr je obvykle nejdražší škodu na lodi – škoda 3 000 až 6 000 eur

V další třetině případů došlo k poškození geny, převážně nepřizpůsobením plochy plachet v příliš silném větru. Příčinou u samopřehazovacích kosatek je také poškození po vytržení kolejnice.

Se stejnou četností docházelo ke škodám na hlavní plachtě – většinou se stanou při změně počasí a pozdním refování, při obratu či vytahování (zachycení za saling či spíru). Relativně časté bylo i současné poškození lazy bagu.

Letos jsme řešili i několik poškození plachty po přetržení lan během plavby – a to jak výtahu, tak otěží. O to víc je důležité při check-inu lana kontrolovat a trvat na výměně.

TIP Přečtěte si náš návod s mnoha tipy z praxe Jak si přebrat loď. Můžete si ho i stáhnout jako praktický e-book. A nebo se podívat na podrobnou přednášku Jirky Zindulky.

Poškozené plachty na lodi

Vlevo: plachta roztržená při odpadnutí a přípravě na refování v zesíleném větru (celá kauce), vpravo: roztržení hlavní plachty během obratu (škoda 500 eur)

3. Poškození kýlu a/nebo kormidla

Zhruba 13 % škod tvořilo poškození kýlu a/nebo kormidla. Tyto škody vedou většinou k propadnutí celé kauce.

Drtivá většina případů se stala při plavbě při přehlédnutí mělčiny či skály pod hladinou (spoléhání na digitální mapy bez dostatečného zazoomování nebo nepozornost). Časté bylo i snesení na mělčinu po uvolnění kotvy v silném větru.

Zaznamenali jsme i několik poškození kormidelního listu v důsledku namotání lana.

Poškozený kormidelní list

Vlevo: poškozené kormidlo během kotvení (1 500 eur), vpravo: utržení z kotvy a snesení na útes (škoda 3 000 eur)

Jaké může mít důsledky škoda s poškozeným kýlem po najetí na mělčinu? Přečtěte si Martinův příběh ze Skotska.

4. Polámané lukny

Stržení často i celé kauce si "pojistíte" nedovřeným oknem při plavbě, za které se takřka 100% zachytí otěž při obratu. Dojde pak k vylomení kličky, pantů nebo zlomení celého okna. Několikrát jsme řešili i prošlápnutí nebo ukopnutí okna, které nedoléhalo.

Jak tomu předejít? Před vytažením plachet vždy překontrolujte, zda jsou okna zavřená, nikoliv jen přivřená . Jinak vás škoda za zhruba 500 až 1 000 eur nemine.

Poškozené lukny

Nejen samotná lukna, ale i panty a kličky se často poničí

5. Namotání (lana) na propeler

Nejčastější škoda roku 2021 se již neobjevuje tak často. Často ale vede ke ztrátě celé kauce, u menšího poškození pak stojí zhruba 1 000 až 1 500 eur. Podrobnosti najdete také v článku o namotaném lanu, které při přistání způsobilo i další škody.

Namotání lana na propeler

Namotání malého lanka patrně na volném moři (škoda: 615 eur)

Další škody na lodi

Letos jsme řešili i mnoho dalších škod. K těm relativně častějším nepřekvapivě patří rozbitý rolfok, utopená kotva či poškozený kotevní vrátek. Četnější byly také poničené vinšny.

Kapitáne, tvůj vrátek je poškozený!

Zcela zdevastovaný vrátek byl příčinou ztráty kotvy jedné posádky v Řecku. Vrátili se tedy do mariny a požadovali nápravu - opravu vrátku a novou kotvu. Pracovník při opravě poškodil gelcoat a překvapenému skipperovi oznámil:

"Kapitáne, tvůj vrátek je poškozený!“

„Ano, právě proto jsme ztratili kotvu.“

„A máš to zapsané v check-in listu? Máš video??“

Protože skipper tyto důkazy neměl, za ztrátu kotvy + poškozený lak pracovníkem charteru mu byla odebrána kauce ve výši 71 050 Kč (2 800 eur). Náhradu díky pojištění kauce získal skipper zpět, ale protože tento přístup není ojedinělý, chystáme k tématu pro rok 2025 přednášku.

Poškozený kotevní vrátek

Poškozený vrátek, který vedl ke ztrátě kotvy i celé kauce

Tipy, jak se bránit, si můžete přečíst i v článku Když poctivost klesá ke dnu: Jak se bránit nepoctivému stržení kauce.

Řada pojistných událostí se letos týkala i dinghy a přívěsného motoru. Ať už šlo o krádež motoru nebo pomocného člunu či utopení motoru neopatrnou manipulací, i tyto škody (narozdíl od jiných poskytovatelů) krylo bezpečně naše pojištění kauce.

Méně často se pak objevovaly například také prošlápnuté schůdky, ucpané odpadní nádrže, prasklé bimini, přetržená lana, vytržené či rozlomené kování nebo také poškozená záchranná podkova.

Poškození na lodi

Letos jsme řešili také vysypaná ložiska z kormidla, pád motoru do moře nebo poškození stěžně

A na závěr pár zajímavostí

Přes 30 % pojistných událostí zahrnovalo dvě nebo i více škod (my je řešíme jako jednu pojistnou událost, tj. spoluúčast platíte jen jednou).

Nehodu měla zhruba každá (pojištěná) 8. loď.

Průměrná výše škody se pohybuje okolo 1 200 eur.

25 % škod bylo vyšších než 2 000 eur.

Přejeme vám v roce 2025 hodně krásných naplutých mil, dobrý vítr a minimálně stopu vody pod kýlem. A plujte bezpečně. S případnými trablemi vám rádi pomůžeme – nejen pojištěním pro jachtaře, ale také nadstandardním poradenstvím v našem Boatsafe Skippers Clubu.

Chci si vybrat pojištění

Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu!