Když padá stěžeň: 4 příběhy jachtařů, příčiny a rady, jak se vyhnout nejhoršímu

Autor: Daniela Jírová 24.6.2025 Článek
Když letos v dubnu spadl stěžeň charterové jachtě u chorvatského ostrova Žirje, ukázalo se, že vážné selhání může přijít i za klidného počasí. Přinášíme čtyři skutečné případy, technické příčiny i rady, jak podobným situacím předejít nebo je zvládnout.
Když padá stěžeň: 4 příběhy jachtařů, příčiny a rady

Pád stěžně je noční můrou každého jachtaře a jednou z nejvážnějších havárií. Většina se ho bojí ve vlnách a bouři, ale reálné příběhy ukazují, že ke kolapsu může dojít i za klidného počasí. A nejen na starých lodích, ale i na těch relativně nových.

Všechny čtyři příběhy ukazují, že i při pádu stěžně se dá zabránit nejhoršímu. A že dobrý skipper není ten, komu se nikdy nic nestane, ale který ví, co dělat, když se něco stane. V čem se jednotlivé příběhy liší, co je spojuje a hlavně, co si z nich může odnést každý skipper?

Žirje 2025: Když 15 uzlů stačí

„Po dosažení ostrova Žirje jsme pluli ostře proti větru, vítr měl kolem 15 uzlů. Při jednom z obratů se stěžeň najednou zřítil na levobok. Většina plachet, lanoví a zbylé takeláže se ocitla pod vodou.“

Tak popisuje začátek události kapitán Martin z lodi Dufour 310 L z roku 2018, která na ostrov Žirje vyplula z Primoštenu letos, 30. 4. 2025. Naštěstí v tu chvíli nedošlo ke zranění.

Loď se zříceným stěžněm

Většina plachet, lanoví a zbylé takeláže se ocitla pod vodou

“Vítr nás odnášel kolem pobřeží, naštěstí v přijatelné bezpečné vzdálenosti od pobřeží. Motor jsme si netroufli hned použít, báli jsme se, že by se něco namotalo,” pokračuje Martin.

„Mé pocity po pádu stěžně? Na žádné nebyl čas, okamžitě jsem začal jednat. Jednoho člena posádky jsem postavil ke kormidlu, druhý komunikoval s charterovkou, já kontroloval trup, těsnost a to, jak přesně pod lodí vedou zbytky lan.“

Pomohl jim rybářský člun, který jel kolem, nabídl pomoc a loď bezpečně odtáhl do zátoky Tratinska na ostrov Žirje. Tam je uvázal k bóji a odplul.

Následně za nimi vyrazili zaměstnanci charterové společnosti. Po příjezdu začali pracovat na lodi, aby stěžeň, plachty, lana a zbytky takeláže mohli vytáhnout z vody. To se nakonec podařilo a vše bylo naloženo na palubu lodi.

A proč stěžeň spadl?

„Stěžeň byl zlomený u salingu a hlavní plachta natržená od relingu. Po zjišťování příčiny jsem zjistil, že se utrhl šroubek u bočního vantu a následně se zřítil stěžeň do vody.“

Jachta se zříceným stěžněm

Zřícení stěžně je náročné vyřešit díky obrovskému množství takeláže

Charterová společnost bohužel odmítla přiznat špatný technický stav lodi, a strhla skipperovi celou kauci 1 500 € (38 463 Kč). Díky pojištění kauce u Boatsafe naštěstí získali kromě spoluúčasti peníze rychle zpět.

„Na příští plavbě si určitě zkontroluju lépe takeláž a hlavně ocelová lana, požádám i o odkrytí plastů uvnitř lodi, abych si mohl zkontrolovat stav uchycení vantů. Uvidím, jak bude charterová společnost ochotná mému požadavku vyhovět,“ odnáší si Martin poučení do další plavby.

Vytržené šrouby u vantů na lodi

Vytržený šroubek u bočního vantu

Posádka měla štěstí, že problém nastal v relativně klidném počasí a poblíž pevniny. Dramatičtější chvíle prožívali další tři jachtaři, jejichž příběhy přinášíme.

Sicílie 2018: Když výtah geny selže

Zkušený jachtař Jirka Pacák zažil pád stěžně ve velkých vlnách u Sicílie. Bylo to ale při plavbě jen na motor a po návratu nám ho popisoval takhle:

„Najednou rána. Vyletěl jsem na palubu a uvolněný vant visel jako šňůra na prádlo. V tom se ozvala další slabší rána a na palubu se začal kácet stěžeň. Svezl se po sprayhoodu do zadního koše a velkou částí se ponořil do vody.”

Naštěstí nikdo z posádky nebyl zraněn. Jirka zachoval chladnou hlavu:

„Napadlo mě stěžeň odřezat, ale rozhodl jsem se jinak. Pomocí kotevního vrátku jsme ho tahali nahoru. Patu stěžně jsme k němu přivázali pomocí vázacích lan a různých zbytků. Sálingem se ale zasekl o zábradlí, museli jsme ho ručně vyprostit. Stěžeň jsme pak uvázali k boku i pomocí vinšen jsme ho ještě popotáhli. Podařilo se nám nakonec větší část dostat do lodi.

Odmontovali jsme ráhno a uložili ho na levobok, i kiking. Odřízli jsme i pohyblivou takeláž, všechna ocelová lana jsme stáhli, aby byla napnutá a mimo osu lodě, aby se za žádných okolností nemohla dostat k propeleru.”

Jirka zdůrazňuje i další související problémy, které si každý nemusí uvědomit:

“Díky spadlému stěžni, kde je anténa VHF, jsme ovšem přišli o možnost použít vysílačku. Kdybychom měli raněného, byl by problém přivolat pomoc. Nebyl ani GSM signál.”

A proč stěžeň spadl?

Problém způsobil prasklý přední stěh vedený rolfokem, mohlo jít o únavu materiálu nebo chybu v instalaci, kdy lano už bylo “načaté”. Stěžeň nebyl zlomený, ale uvolnil se u paty a celý se sesunul. Nejspíš ho ještě chvíli drželo lano výtahu geny.

Loď s improvizovaně přivázaným stěžněm se jim podařilo dovézt do bezpečí, ale museli ve vlnách urazit téměř 45 NM.

Jak poznat podobný problém ještě před plavbou?

Zřícený stěžeň je opravdu velká komplikace a může skončit i s vážnějšími následky. Existuje několik varovných náznaků, své zkušenosti popisuje zkušený Jirka Zindulka:

“Pád stěžně je často důsledkem dlouhodobého opotřebení, které na první pohled není vidět. Nejčastější příčinou je špatně vedený výtah geny. Ten místo přes průvlak na stěžni vede rovnou na kladku v hlavě stěžně. Tím se přetěžuje horní ložisko, které se zadírá, gena při rolování cuká…

A jelikož se neotáčí ložisko, dochází k natáčení ocelového stěhu v jeho horním zálisu. Ocelový stěh se začne kroutit a časem může prasknout. Stěžeň pak padá bez varování, někdy i bez plachet (při plavbě na motor spadne stěžeň dozadu, pod plachtami vlivem tahu v plachtách, obvykle stěžeň spadne do strany).”

Zřícený stěžeň a jeho fixace při plavbě na Sicílii

Zřícený stěžeň a jeho fixace při plavbě na Sicílii (zdroj: Jiří Pacák)

Egejské moře 2020: Drobná závada, obrovská škoda

Zkušený jachtař a instruktor Tomáš Kůdela měl na své lodi Delphia 40 “Ocean Journey” jiný zážitek. Stěžeň mu spadl během náročné plavby ve vlnách v Egejském moři. Na svém blogu popsal celou událost takto:

„Gena!“ zařval Honza u kormidla. Než jsem si stačil uvědomit, co se vlastně děje, ozvalo se prasknutí připomínající zlomení klacku. Během vteřiny se 17 metrů vysoký stěžeň společně s plachtami vyvrací dozadu, přímo na mě."

"Mysl to nechtěla přijmout. Všude praskaly lana, deformovaly se kovové části, tříštilo se sklo. Za jeden z vantů, zachycených za zdemolovanou konstrukci solárních panelů, visel nad mořem přes chybějící zábradlíčko stěžeň. Vlny ho s plachtami stahovaly čím dál hlouběji, až se ocitl pod hladinou. Vše vrzalo a skřípalo… “

Tomáš se dlouho snažil o stěžeň a plachty bojovat, ale po 40 minutách mu začalo docházet, že svými pokusy může nadělat víc škody a poškodit trup. Rozhodl tedy o uvolnění stěžně a jeho "odevzdání mořským hlubinám".

"Volám na kanále 16 Pan-pan, který označuje naléhavý problém, nejde o záchranu životů. Ozývá se mi pobřežní stráž, ale skoro jim nerozumím. Až pak mi dojde, že na stěžni byla anténa. Beru do ruky ruční radiostanici."

Tomáš Kůdela má dokonce okamžik pádu stěžně natočený na videu:

Závada? Na první pohled neviditelná.

Únavou materiálu se přetrhl úchyt předního stěhu. Mikrotrhliny nešly zjistit ani při kontrole. Předchozí den Tomáš Kůdela uchycení ještě kontroloval a vše vypadalo v pořádku.

Celý příběh najdete na www.tomaskudela.cz. Protože jde o majitelskou loď, přinesl i řadu komplikací a zdlouhavé řešení s policií.

Přenosná vysílačka na plachetnici

Při pádu stěžně přijdete o možnost komunikace, ruční VHF je obrovskou výhodou

Vathi 2022: Když selžou šrouby

Zkušený skipper Pavel Janeček také přišel o stěžeň na majitelské lodi Atlantik 49. Stalo se to u ostrova Ithaka a takto nám situaci popisoval:

„Loď plula v mírném náklonu 5 až 10 stupňů na klidné hladině. Najednou rána. Myslel jsem, že praskla plachta. Ale to nám vrchol stěžně spadl na levou stranu. Zlomil se u salingu a visel jen na několika lanech. Pravý střední vant byl vytržený z paluby. Lišta rolfoku byla dvakrát zlomená. Lišta na rolování hlavní plachty byla zlomená a hlavní plachta roztržená.“

Zlom stěžně na plachetnici u Vathi

Stěžeň se zlomil u salingu, visel jen na několika lanech (zdroj: archiv Pavla Janečka)

Pavel uvažoval nejprve o odřezání stěžně a jeho odhození do vody, ale posádka nebyla zraněná a vrchol stěžně dopadl do vody asi v 2/3 lodi délky. Loď stála bočně na vlny a začala se rozhoupávat, rozhodl se proto pomalu doplout se stěžněm ve vodě do asi 1/2 míle vzdálené zátoky Vathi a tam to celé dořešit:

„Na první pohled byla situace dost špatná. Zakázal jsem pohyb pod stěžněm, upevnili jsme ho k vinšně. Stáhnul jsem lanem pod vodou všechny vanty a plachtu ke stěžni, aby se nedostaly do šroubu, připevnili jsme vše, co se dalo, na palubě, a skoro na volnoběh se sunuli k zátoce.”

"Zakotvil jsem blízko břehu na malé hloubce, kdyby nám něco spadlo do vody. Opatrně jsme dotáhli vrchol stěžně asi metr pod hladinu. Poté jsme střídavým potápěním odmontovali genu a lištu rolfoku, aby bylo možné vytáhnout stěžeň na palubu. Velký problém byl v místě zlomu."

"Lana, na kterých stěžeň visel, se zakousla do hran spodku stěžně, nešla povolit. Pokus o vyšplhání po stěžni byl neúspěšný. Nakonec mne napadlo použít spinakrový peň jako šikmou vzpěru od přídě, a po ní vylézt k místu zlomu. Tady jsme střídavě povolovali lana držící stěžeň a tak jsme ho postupně dostali na palubu."

A proč stěžeň spadl?

Při zajišťování stěžně Pavel pátral po příčině nehody. Začátek problému byl jasný, pravý střední vant se vytrhl z uchycení v palubě. Našli 2 šrouby, které vant držely. Zatímco jeden byl čerstvě zlomen, u druhého byl zlom už starší. Minimálně tento šroub byl zlomen už dříve. Charterová společnost uznala své pochybení a kauci jim vrátila.

Zlomený stěžeň na plachetnici

Zbytek stěžně byl v patce nakloněn dopředu (zdroj: archiv Pavla Janečka)

Co radí Pavel Janeček, aby se problému předešlo?

Ze zkušeností vím, že při přípravě na sezonu se kontroluje napnutí vantů, ale už ne tolik šrouby držící vanty. Po několika letech provozu se mění plachty. V silném větru je to většinou plachta, co první povolí, tady ale najednou plachta nebyla tím nejslabším článkem. Skipperům na starších lodích bych radil brát ohled na celkový stav takeláže a refovat raději dříve. Nemuseli by mít takové štěstí v neštěstí jako my.

Když spadne stěžeň: Co dělat krok za krokem

Pád stěžně je krizová situace, ale pokud zachováte klid a postupujete systematicky, máte šanci zvládnout ji bez vážných následků.

1. Zůstaňte v klidu a převezměte kontrolu

Rychlost je důležitá, ale každý zbrklý krok může situaci zhoršit. Udělejte si přehled o stavu lodi a posádky, určete role. Zkontrolujte, jestli je někdo zraněný.

2. Zamezte dalším škodám a stáhněte uvolněné části

Co nejrychleji stáhněte všechna lana, plachty a části stěžně mimo trup a mimo dosah šroubu, abyste předešli namotání nebo poškození trupu. Pokud nemůžete bezpečně vše stáhnout na palubu, zvažte odhození stěžně (i takeláže) do vody. Před plavbou si zkontrolujte i nářadí (kleště na vanty atd.). Vinšny nebo kotevní vrátek mají velkou tahovou sílu. Využijte je!

3. S motorem opatrně, ideálně jen na zpátečku

Při podobné nehodě vyřaďte a nepouštějte motor bez důkladné kontroly. Jakékoliv zhoršení situace bez funkčního motoru může pak být fatální. Pokud je nutné použít motor, raději couvejte. Záď bývá „čistší“.

4. Proveďte kontrolu podpalubí

Ujistěte se, že trup a kýl nejsou poškozené, že nedochází k zatékání. Ověřte si stabilitu lodi a ovládání (přivázaný stěžeň může loď táhnout do strany).

5. Obnovte komunikaci

Zřícením stěžně obvykle ztratíte i VHF anténu, proto mějte vždy na palubě plně nabitou ruční vysílačku.

6. Kontaktujte charterovku nebo požádejte o pomoc coast guard

Informujte charterovou společnost, případně vysílejte MAYDAY nebo Pan Pan, pokud jde o ohrožení života nebo není možné doplout bezpečně do přístavu.

Pokud je loď stabilní a plavby schopná, zamiřte po domluvě s charterovkou do nejbližšího přístavu. Kontaktujte ho předem, uvolní vám místo a může vám asistovat.

7. Dokumentujte situaci

Fotografujte a zapisujte vše, co se stalo – průběh nehody, podmínky, podniknuté kroky. Usnadní to vyšetření příčiny, komunikaci s charterovkou i pojišťovnou.

Zřícený stěžeň na plachetnici

Pád stěžně je jednou z nejvážnějších havárií, ale s chladnou hlavou se dá zabránit nejhoršímu

A co dál?

Pokud se plavíte často a v náročnějších podmínkách, vyplatí se pořídit si vlastní vybavení (ruční VHF, nářadí, náhradní lana).

Absolvovat kurz první pomoci (při úrazu se pomoci nemusíte dovolat a bývá k ní daleko).

Vše, o čem víte, že je nutné na lodi udělat, ať již před plavbou nebo během ní, udělejte to. Napadne vás problém, kterému můžete předejít? Předejděte mu. Až se stane něco nečekaného, budete moci naplno řešit nový problém místo řešení toho starého.

Trénovat, vzdělávat se, zkoušet vymýšlet různá řešení a krizové situace.

Mějte plán B: Před každou plavbou zvažte alternativní scénáře: kam doplout bez plachet, jak se dovolat pomoci, co dělat, když přijdete o napájení nebo navigaci.

Pojistit si kauci. Sníží míru stresu a opravdu vás uklidní při řešení. Při podobných nehodách se většinou aktivuje i pojištění odpovědnosti skippera, oprava bude náročná a dlouhá a charterová společnost vám nad rámec kauce může naúčtovat ušlý nájem. A funguje např. při újmě (zranění) posádky nebo hrubé nedbalosti.

Všechny čtyři příběhy naštěstí dobře dopadly a posádky i skippeři si odnáší spoustu zkušeností. A co nám ukázaly?

Zlomený stěžeň na plachetnici

Před každou plavbou zvažte alternativní scénáře a buďte připraveni na krizové situace (zdroj: archiv Pavla Janečka)

Že pád stěžně bývá kombinací technické závady, dlouhodobého opotřebení a často podceněné údržby a nelze úplně předvídat. A že klíčem je nepodcenit detailní kontrolu takeláže, mít správné vybavení a být stále připraven na krizový scénář. Na moři totiž často platí, že štěstí přeje připraveným.

Děkujeme za sdílení a přejeme všem mnoho šťastných a bezpečných mil bez podobných nehod. A my vám rádi na plavbách budeme krýt záda.

Jak zlepšovat jachtařské dovednosti a předcházet nehodám?

Boatsafe se dlouhodobě věnuje prevenci nehod a bezpečné plavbě. Každou nehodu proto pečlivě mapujeme a přidáváme rady a tipy, jak krizovou situaci zvládnout lépe a beze škod. Podívejte se na náš rozcestník Nehody a ztroskotání na moři: skutečné námořní příběhy a jejich řešení.

Nebo si pusťte některou jachtařskou přednášku, v archivu jachtařské akademie jich už máme více než 35 a další přednášky zdarma pro vás připravujeme k živému vysílání.

Přečíst si můžete i další články o jachtingu a bezpečné plavbě na našem jachtařském blogu!