Jaké byly nejčastější škody na lodi v roce 2022?

Autor: Daniela Jírová 3.1.2023 Článek
Přinášíme velký přehled nehod, které v roce 2022 řešili čeští jachtaři na moři. Na co si při plavbě dát pozor, abyste také nepřišli o kauci?
Jaké byly nejčastější škody na lodi v roce 2022?

V roce 2021 jsme v Boatsafe řešili nejčastěji namotání mooringu na lodní šroub (15 % škod). A jak to dopadlo letos? Pojďte se podívat!

Letošní nejčastější nehodou je nakonec ta nejbanálnější. Ta, které můžete předejít, pokud si dáte pozor a poučíte i posádku. Ano, uhádli jste! Jsou to poškozené lukny. Tvořily dokonce 22 % všech řešených událostí.

1. Poškozené lukny

A jak se to stává? Jistou vstupenkou ke stržení kauce je nedovřené okno při plavbě, za které se takřka 100% zachytí otěž při obratu. Dojde pak k vylomení kličky, pantů nebo zlomení celého okna.

A pozor, není to vždy jen otěž geny, podobnou škodu udělá u záďových oken třeba zachycené lano výtahu či kikingu… Několikrát jsme řešili i prošlápnutí nebo ukopnutí okna, které nedoléhalo.

Jak tomu předejít? Před vytažením plachet vždy raději zkontrolujte, zda jsou okna zavřená, nikoliv jen přivřená na větrání. Jinak vás škoda za zhruba 500 eur nemine.

Zlomená lukna

Poškozené okno při obratu otěží geny – škoda 400 eur

2. Poškození kýlu a kormidla

Velmi často jsme řešili také poškození kýlu a kormidla (podobně jako loni tvoří 10 %, resp. 15 % všech škod). Poškození kýlu vedlo ve většině případů k propadnutí celé kauce.

Drtivá většina případů se stala při kotvení a přistávání kvůli malé hloubce nebo přehlédnutí překážky pod hladinou (kámen…). Na vině bylo i vlnobití při odlivu, kdy došlo k nečekané změně hloubky. Za řadou situací bohužel stála i ztráta koncentrace a únava při manévrování.

Zaznamenali jsme i několik poškození kormidelního listu v důsledku namotání lana nebo z nezjištěných příčin, kdy se na poškození přišlo až při check-outu.

Poškozený kýl

Nasednutí na kámen v Řecku – škoda 2000 eur

3. Poškození plachet

Potrhané a poničené plachty tvoří 13 % škod. Většina z nich se týkala spinakrů a genakrů (8 %), což je dáno i tím, že regaty pojišťujeme často (a i přes časté škody stále moc rádi). Překvapivě se všechna poškození nestala při plavbě, ale i při manipulaci nebo při pádu sbaleného genakru do vody.

Několikrát došlo i k poškození geny – vždy vlivem příliš silné větru a/nebo pozdního refování. U kosatky to jednou odnesl i vozík, který se vytrhl. Relativně časté bylo i poškození lazy bagu.

Poškozená gena

Roztržená gena při refování – stržena celá kauce 1500 eur

4. Namotání mooringového lana na lodní šroub

Loňská nejčastější škoda letos se naštěstí objevila jen několikrát. Namotané lano na lodním šroubu poškodilo v jednom případě i kormidelní list.

Příčinou byla letos neopatrnost při přistání a pád lana do vody pod šroub či přejetí plovoucího lana či sítě na volném moři. U několika lodí došlo v této situaci k rozsáhlejšímu poškození, kdy do převodové nohy vnikla voda a muselo dojít k vyzdvižení lodi z vody, opravě nohy a výměně oleje.

Škoda při namotání vedla nejčastěji ke ztrátě celé kauce, u menšího poškození pak zhruba 1500 eur. Podrobnosti najdete také v článku o namotaném lanu, které při přistání způsobilo i další škody.

Poškozený kýl

Při namotání se pohnul celý motor a utrhl odvzdušňovací ventil – propadla celá kauce 3 000 eur

5. Poškozený gelcoat

I tato, loni poměrně častá nehoda, byla letos okrajová. K poškození došlo například při kontaktu s další lodí, při přistání v silném větru nebo při úderu uvolněné kotvy.

TIP Pokud není poškození rozsáhlé, můžete ho opravit sami i bez ztráty kauce. Návod najdete v článku, jak opravit poškozený gelcoat na lodi.

Poškozený gelcoat

K poškození gelcoatu došlo při nárazu do mola při přistání ve větru – škoda 600 eur

6. Další nehody

Letos jsme řešili i jindy ne tak časté a méně vážné škody. Například poškození joysticku bow thrusteru, ucpanou odpadní nádrž, poničený pult s přístroji, prasklé sklo na přístrojích, zlomený sáling či přetížený a poškozený kotevní vrátek.

Poškozený otáčkoměr

Prasklé sklo otáčkoměru, škoda přes 800 eur (samotné sklo nebylo možné vyměnit)

Některé škody vznikly naopak za poměrně dramatických okolností – podrobnosti si můžete přečíst v článku o utržené lodi z bójky v bouři, kdy to díky pohotovému skipperovi odneslo “jen” vytržené kotevní kování.

Zajímá vás více? Přečtěte si i další příběhy našich klientů

Třeba o srážce lodí na startu regaty nebo o namotání lana na lodní šroub či o zlomeném sálingu nebo odření lodě při přistávání u mola či v marině.

A na závěr pár zajímavostí

Téměř 10 % pojistných událostí zahrnovalo dvě nebo i více škod (my je řešíme jako jednu pojistnou událost).

Nejvíce námi likvidovaných škod se stalo v Chorvatsku, následuje Řecko a Itálie.

Průměrná výše škody byla 1120 eur, přičemž 25 % škod bylo vyšších než 2000 eur.

Přejeme vám v roce 2023 hodně krásných naplutých mil, dobrý vítr a minimálně stopu vody pod kýlem. A plujte bezpečně. S případnými trablemi vám rádi pomůžeme – nejen pojištěním pro jachtaře, ale také nadstandardním poradenstvím v našem Boatsafe Skippers Clubu.

Chci si vybrat pojištění

Chcete si přečíst další články o jachtingu a bezpečné plavbě? Pokračujte na našem jachtařském blogu!